Henrik Eriksen, Santander Consumer Bank

Bedre økonomi

Eksperttips: Hva koster en bil egentlig?

Publisert:

At bil er en stor investering og en stor utgift, er de fleste klar over. Men vet du hva bilen egentlig koster deg – totalt sett?

Tekst:
Espen Skogen
Foto:
Hampus Lundgren / Thomas Haugersveen

Bil er dyrt, det er det ingen tvil om. Men hvor mye koster bilen egentlig, når du tar med alle store og små kostnader?

De faste, månedlige utgiftene er lette å huske på, og de fleste har også grei oversikt over ting som bensin og bompenger. Det er imidlertid mange andre utgifter som følger med, og som kan være lette å glemme.

Årsavgift / Trafikkavgift

Enkelte har kanskje glemt årsavgiften fra år til år, og dermed blitt tatt litt på senga når giroen dukker opp i posten. Det slipper du fra 2018: Årsavgiften skifter navn til trafikkavgift, og skal kreves inn sammen med forsikringen din.

Det betyr også at du betaler i like deler som forsikringen – så dersom du betaler forsikring i månedlige beløp, vil du også betale trafikkavgift hver måned. Fordelen er økt fleksibilitet: Om du ikke bruker bilen hele året, kan du levere inn skiltene og stoppe forsikringen, og dermed også slippe å betale trafikkavgift for perioden bilen ikke er på veien.

Mer om forskjellene mellom årsavgift og trafikkavgift:
Årsavgift Trafikkavgift

Bil og MC

Årsavgiften blir til trafikkavgift

Vedlikehold

Enten du foretrekker å gjøre unna bilvasken selv, eller du liker å få en automat til å gjøre jobben – noen kroner må du uansett regne med å bruke på ting som vask og polering. Det er også smart i det lange løp – rusten får lettere tak om bilen er skitten, så en ren bil er også en investering i restverdien den dagen bilen skal selges, spesielt om den er noen år gammel.

Periodisk kjøretøykontroll

I tillegg til det jevnlige vedlikeholdet kommer EU-kontroll, eller periodisk kjøretøykontroll. Den første kontrollen finner sted når bilen blir fire år gammel, og deretter skal bilen inn hvert andre år.
Mer om reglene rundt EU-kontrollen finner du på nettsidene til Statens Vegvesen.

Service og reparasjoner

Utover det vanlige vedlikeholdet må du regne inn kostnader til service. Det finnes ulike typer service  – noen begrenser seg til en oljeskift og en generell sjekk av bilen, mens andre er langt mer omfattende og koster deretter.

Om du har en bil som ikke lenger er dekket av nybilgarantien, bør du dessuten regne inn noen reparasjoner med jevne mellomrom.

Daniel Molin

Bil og MC

Eie eller dele bil – hva lønner seg egentlig?

Dekk

Kostnader til nye dekk er også en utgiftspost mange glemmer å regne inn. Det er selvfølgelig helt avhengig av detaljer som kjørelengde og kjørestil, men selv om mønsterdybden på dekkene er innenfor de lovlige grensene, kan det være nødvendig å skifte ut dekk på grunn av alder.

Gummi hardner over tid, og det går ut over både veigrep og bremseevne. Du kan sjekke alderen på dekkene dine ved å se etter en firesifret kode stemplet inn i dekksiden – for eksempel 3516. Denne antyder produksjonsdatoen, som i dette eksempelet er i uke 35 i 2016.

Generelt anbefales det å bytte ut dekkene etter fire-fem år.

Verditap

Den virkelig store utgiftsposten, som mange glemmer å regne inn, er verditapet. Dette utgjør ofte så mye som 30 til 40 prosent av totalkostnaden ved det å eie bil.

Generelt er det smart å sikte seg inn på populære bilmodeller – fordi de modellene som er populære som nye oftest også er populære bruktbiler. De mest solgte modellene er derfor gjerne de med lavest verditap.

En helt ny bil taper seg uansett mest de første årene, og dette kan du kompensere for ved å kjøpe en bil som er et par år gammel. Ulempen er da at du ofrer et par års nybilgaranti. Hvorvidt det lønner seg, vil være avhengig av hvor lenge du har planer om å beholde bilen.

Så, hva koster bilen deg egentlig?

Som du ser er det mange utgifter knyttet til det å eie bil, og en del av dem er lette å glemme når man skal sette opp det totale regnestykket. Sørg for å skaffe deg den fullstendige oversikten før du handler bilen, så slipper du ubehagelige overraskelser den dagen bilen skal selges!

 


Priseksempel billån: 3,90 % nom./5,64 % eff. Egenkapital 35 % Lånebeløp 150.000,- o/5 år. Etableringsgebyr kr 1.900,- Totalkostnad kr 172.045,-

Du er kanskje interessert i disse sakene ?