Sjekkliste bruktbil motor

Bil og MC

Avansert sjekkliste ved kjøp av bruktbil – Dette bør du sjekke

Etter at du har saumfart karosseri, lakk, dekk og undersiden av bilen, er det på tide å fyre opp motoren og prøvekjøre bilen. Bruk sansene også her, så spiss ørene!

Publisert:

Tekst:
Siw Ch. Teigland
Foto:
Fredrik Christensen

Nå kommer du til den morsomme delen av bruktbiltesten din: Prøvekjøringen. Er dette en tvilsom skranglekasse eller en venn på veien? Nok en gang: Vær kritisk – og ha is i magen.

Har du ikke vært gjennom de første stegene av sjekklisten, må du lese dette først:
Bruktbil sjekkliste

Bil og MC

Enkel sjekkliste ved kjøp av bruktbil – dette må du sjekke!

Følg vår sjekkliste nummer to ved kjøp av bruktbil:

Motoren: Under panseret bør det åpenbare seg en ren og pen motor, uten masse skitt, oljesøl og morkne gummislanger. Ser den gammel og sliten ut, er det grunn til å rynke på nesen.

Start motoren: Den skal starte lett, gå jevnt og fint på tomgang, uten hosting og harking og at den kveler seg. Motoren skal ha et jevnt turtall uten å stige på tomgang.

Bruk ørene: Hører du ulyder som klikking, kan det være slitte ventiler, en kostbar affære. Hvinelyder kan tyde på gammel viftereim, som er en bagatell å skifte.

Registerreim: Avhengig av bilmerke og -type skal denne skiftes ved 90 000 – 120 000 kilometer. Dette står i serviceheftet, også når den eventuelt er byttet. Registerreimbytte er kostbart. En gammel registerreim kan ødelegge motoren  – og det blir dyrt.

Eksosen: Med varm motor i normal temperatur, er det ingen farge eller spesiell lukt av eksosen. Unntaket er diesel med sin karakteristiske lukt, men den skal ikke være tydelig på nyere biler. Sjekk derfor eksosen.

  1. Blåaktig røyk betyr ofte slitt motor
  2. Svart røyk indikerer at den får for mye drivstoff eller olje
  3. Hvit røyk tyder på at motoren inneholder mye vann. Noe vanndamp er normalt for en nyere bil med katalysator

Elektronikken: La bilen gå på tomgang og sjekk følgende:

  1. Når du starter bilen tennes varsellampene i dashbordet, for så å slukkes straks. Lyser de fremdeles, kan det bety  trøbbel. Spør selger hvorfor lampene lyser.
  2. Test alt av lys: Nær-, fjern-, park- og tåkelys. Kjøre- og tåkelys bak, ryggelys og alle bremselys.
  3. Test kupélys og alle instrumentlys.
  4. Test setevarmer, elektriske vinduer, takluke, bakluke og andre finesser. Husk å teste sentrallåsen også!

Prøvekjøring: Ta deg tid til en god runde. Prøvekjøringen kan være avgjørende. Kjør sakte, kjør over fartsdumper, prøv akselerasjonen, og ta en tur på motorveien.

Når du kjører, legg merke til:

Ulyder: Hører du rare lyder fra motoren, girkassen, bremsene, støtdemperne eller hjuloppheng? Slitte hjullagre vil skape en romlelyd eller en uvant frekvens på lyden. Uler det når du svinger fra side til side, kan det tyde på slitt styresnekke/-lagre eller endeledd. Bremser som «henger gir en pipe- eller romlelyd. Llytt når du rygger også.

Bremser: Når du bremser, skal bilen gå rett frem og ikke trekke til én side. Trekker den, kan det komme av slitte bremser.

Gir: Med manuelt gir skal girskiftene skje lett, uten at du kjenner punktvis mekanisk motstand. Med automatgir skal giringen skje uten spesielle rykk eller napp i bilen.

Clutch: Ta normale starter og bakkestarter. Bilen skal dra jevnt uten antydning til vibrasjoner.  Ved knurrende vibrasjon i pedaler eller ratt, kan det være tegn på at clutchen er slitt. Det samme hvis clutchen tar veldig langt ute. Clutch-reparasjoner er dyre saker.

varsellampe-forside

Bil og MC

Hva betyr varsellampene? Tut og kjør-holdning kan være livsfarlig

Støtdempere: Kjør over flere fartsdumper og legg merke til om støtdemperne tar godt imot uten at bilen gynger etter passering. Legg også merke til eventuelle «klankelyder». I høyere hastigheter legger du merke til om bilen vingler eller «svømmer» på veien. Ulyder, gynging  og vingling er gjerne tegn på utslitte støtdempere.

Forstilling: Kjør rett frem og slipp rattet. Bilen skal gå rett frem, ikke trekke til siden. Hører du ulyder ved forhjulene som klukking eller banking, kan det være tegn på slitt forstilling. Her kan det være smart å ta en forstillingskontroll før kjøp.

Drivakselledd: Har bilen forhjulstrekk, tester du slik på en åpen plass: Legg rattet maksimalt over til en side, og kjør et par sirkler. Gjenta sirkelen motsatt vei. En tydelig knakkelyd betyr utslitte driveakselledd, noe som er kostbart å bytte. Bilen kan ha gått veldig langt eller vært mye kjørt i bytrafikk.

Dødgang: Stå med åpen dør og beveg rattet frem og tilbake mens du ser om forhjulene gjør utslag. Rattet skal ikke ha dødgang, men på moderne biler finnes det mye demping mellom ratt og hjul, så det kan være vanskelig å oppdage slitte styrelagre eller endeledd. Dette er ikke dyrt å skifte, men krever en forstillingskontroll.

Air condition: Sett på kaldluft. Det skal bli skikkelig kaldt! Er det lenge siden filtre ble byttet kan det lukte «våt hund». Filterbytte skal inngå i en normal service. Hører du ulyder i klimaanlegget, kan dette svi på pungen. Spør selger om støyen og hva som eventuelt er gjort for å utbedre dette.

Funnet drømmebilen og sjekket alt som bør sjekkes? Da er du klar til å skrive kontrakt! Les dette først:
kjøpekontrakt-head

Bil og MC

Kjøpekontrakt – dette må den inneholde

El-bil eller hybrid?

Batteripakkene blir svake etter 25 000 – 40 000 kilometer og er kostbare å bytte. Her spiller alder og kilometerstand større rolle enn ved bensin- og dieselbiler.

Et par tips til slutt

Avtal skriftlig med selger hva som følger med av løse deler, som bagasjetrekk, dekk, felger og løst ekstrautstyr – og få med deg alt på en gang.

Vurderer du å kjøpe en eldre bil eller en sjelden bil, er det smart å kontakte bilklubber – ofte finner du dem på Facebook. Her får du vite mer om særegenheter og kanskje typiske problemer.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?