Santander
Bensinmotor

Bil og MC

– Bensinmotoren vil være i produksjon i mange tiår fremover

Ekspert i norsk bilbransje mener ryktet om forbrenningsmotorens snarlige død er sterkt overdrevet.

Publisert:

Tekst:
Eric Røkeberg/Andreas Handeland
Foto:
iStock

Andelen nullutslippsbiler som selges på det norske markedet, i hovedsak elbiler, har gått fra en markedsandel på 20 prosent i november 2017, til over 40 prosent i samme måned i 2018. Betyr det at det er galskap å kjøpe seg en bil med bensinmotor?

Vel, ekspertene blir ikke enige. For parallelt med det kraftig økende elbilsalget er både bensin- og dieselandelen synkende. Sett i forhold til amibiøse klimamål og satsing på ladbare biler er det mange som spør seg om forbrenningsmotoren derfor har noen fremtid.

Realistiske mål, eller luftslott?

Regjeringen har satt et mål om at det kun skal selges nye nullutslippsbiler i Norge i 2025. Flere fagmiljøer, der i blant Transportøkonomisk institutt (TØI), tror dette kan bli en krevende øvelse – selv dersom avgiftene på bensin- og dieselbilene skulle øke ytterligere.

bensinmotor

Enkelte fagmiljøer mener regjeringens mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler på det norske markedet i 2025, er vel optimistiske. Foto: iStock

Ergo er det å skulle kjøpe ny bil i tiden vi lever i nokså uoversiktlig. Bensinmotoren har utvilsomt sine fordeler kontra andre drivlinjer; den er fleksibel, sprek, støysvak og har lavere lokale utslipp enn en dieselmotor. I tillegg blir den fort varm vinterstid, og begreper som rekkevidde- og ladeangst er fraværende.

Selvantennende bensinmotor

Mange bilprodusenter legger store ressurser i å optimalisere og utvikle bensinmotorer slik at de blir klare for fremtidens utslippskrav. En av disse er japanske Mazda, som velger en litt annen retning enn mange av konkurrentene.

– Vi har allerede tekniske løsninger på plass i våre eksisterende SKYACTIV-G-motorer som kan regnes som verdensrekorder. Med neste generasjon SKYACTIV-X med HCCI-teknologi legger vi lista enda høyere. Her er motorens kompresjon så høy at bensinen selvantenner uten tennplugger. Det gir en reduksjon på 20 prosent i forbruk og utslipp sett i forhold til forgjengeren, sier Mitsuo Hitomi, som har 35 års erfaring og er leder for produsentens drivlinjer.

Litt forenklet kan man si at HCCI-teknologien gjør at bensinen utnyttes maksimalt for lavere forbruk og utslipp. Dieselmotorer arbeider allerede etter samme prinsipp og som kjent er den svært nøysom i forbruket.

Mazda har valgt å gå en annen vei enn mange andre bilprodusenter, når det gjelder å optimalisere bensinmotorene sine. Her er et chassis med SKYACTIV-motor til sportsbilikonet Mazda MX-5. Foto: iStock

– Bensinmotoren vil leve lenge

Så hvorfor har mange da denne skrekken for å velge bensin som motortype i sin neste bil? Jo, dersom fossilbilen skal være i eie en del år og favoriseringen av elbiler fortsetter, er mange redd for at bilens verdi vil tape seg alt for raskt. Skulle politikernes mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025 nåes, vil en bensinbil kanskje være bortimot verdiløs på det tidspunktet. Eller? Nei, ifølge Norges Bilbransjeforbund vil det neppe bli slik.

– Vi er rimelig sikre på at bensinmotoren vil leve lenge og fortsatt være et dominerende valg for mange.

Egil Steinsland

— Kommunikasjonssjef, NBF

– Det er viktig å huske på at den store elbil-interessen er et særnorsk fenomen som treffer spesielt i og utenfor storbyer. Her er insentivene mest utslagsgivende ved å velge elbil. Slik er det slett ikke for alle nordmenn som kjører langt i grisgrendte strøk, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i NBF.

Hva slags bil bør du kjøpe? Elbil, hybridbil, bensinbil eller dieselbil?

Bil og MC

Elbil, hybrid, diesel eller bensin – hva er det riktige for deg?

Spennende tider for bensinmotoren

Steinsland peker videre på at det skjer store fremskritt innen forskning på bensinmotorer. Han mener ny teknologi vil gjøre bensinmotoren enda mer effektiv og miljøvennlig – ikke minst i hybridform.

– Det er på sin plass å vie bensinhybridene enda større fokus i fremtiden. De er fortsatt i en tidlig fase av utviklingen sin, så med tiden kan disse bli svært interessante alternativer som er mye mer miljøvennlige enn vi forstår i dag, fortsetter han.

Eksperten fra Norges Bilbransjeforbund minner også på at den enorme veksten i nullutslippsbiler på veiene, ikke er like stor i andre markeder.

– Det norske bilmarkedet er svært lite i global sammenheng. Andre land med enorme bilparker har langt i fra den samme satsningen på elbiler som vi har her. Det gjør at bensinmotoren vil være i produksjon i mange tiår til, avslutter Steinsland.

dieselbil

Bil og MC

Dieselmotoren er ikke død – men den kan forsvinne fra småbilene

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?