Bil og MC

Bør du kjøpe ny eller brukt motorsykkel?

Det kan være fristende å kjøpe en brukt motorsykkel, der det største verditapet er tatt. Det er ikke alltid lurest, skal vi tro eksperten.

Publisert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
Thomas Haugersveen

Har du bestemt deg for å kjøpe motorsykkel, har du sannsynligvis også en tanke om hvor mye penger du vil bruke – og kanskje også om hva slags motorsykkel du ser for deg. Så kommer det store spørsmålet: Bør du kjøpe nytt eller brukt?

– Det finnes ikke noe klart svar på om du bør kjøpe ny eller brukt motorsykkel, og begge har sine fordeler og ulemper, sier Rune «Ludvik» Johansen, som er selger hos MC-Huset på Nydal.

Bil og MC

Dette må du tenke på før du kjøper motorsykkel

Brukt ikke nødvendigvis billigst

Valget mellom nytt og brukt avgjøres ofte ut fra hva økonomien tillater. Skal vi tro Johansen, er det ikke nødvendigvis billigst å kjøpe brukt – spesielt ikke om du planlegger å eie den i noen år.

– Selv om det største verditapet ofte er tatt om du kjøper brukt, vil en ny motorsykkel ha lavere kostnader knyttet til bytte av slitasjedeler og lignende de første årene, sier han.

Johansen mener verditap først og fremst spiller en stor rolle dersom du bytter sykkel ofte, eller har planer om å selge i løpet av forholdsvis kort tid. Som på biler er verditapet nemlig desidert størst det første året, før det jevner seg ut over tid.

– Sjekk at motorsykkelen er passet godt på, og at den har gjennomgått servicer.

Rune «Ludvik» Johansen

— Selger, MC-Huset Nydal

Teknisk stand viktigere enn kilometer

I butikken på Nydal har Johansen nye og brukte motorsykler i skjønn forening. Han mener det er lite risikabelt å kjøpe en brukt motorsykkel, gjerne ved å handle fra en seriøs forhandler og uansett ved å sørge for at objektet du vurderer er godt vedlikeholdt.

– Sjekk at motorsykkelen er passet godt på, og at den har gjennomgått servicer. Kjøper man fra en autorisert forhandler, gir dette en ekstra trygghet dersom noe skulle dukke opp i etterkant, sier han.

Bil og MC

MC-sertifikat – hvilken type trenger du?

Kilometerstanden går ikke nødvendigvis hånd i hånd med den tekniske tilstanden, men likevel er kjørelengde en vesentlig faktor når det gjelder kjøp og salg av brukte objekter.

– Vi ser at 80 000 kilometer er en slags psykologisk grense for hvilke motorsykler som er enkle å omsette videre, og hvilke som gjerne blir stående en stund. Egentlig litt merkelig, når vi vet at dette er kjøretøyer som ofte ruller flere ganger så langt som dette helt uten problemer, sier Johansen.

Mulighet for «skreddersøm»

Johansen forteller at det som er minst like viktig som å avgjøre nytt eller brukt, er å finne den MC-typen som passer ditt bruk.

– De fleste kundene vet hva de vil ha, men når noen er usikre og kanskje bare vet at de ønsker firhetsfølelsen man får av en motorsykkel, er det vår oppgave å finne en MC de blir fornøyd med, sier Johansen.

MC motorsykkel lån

Bil og MC

Den korteste veien til MC-lån

Den erfarne selgeren trekker frem én vesentlig forskjell på det å kjøpe nytt: Muligheten for å få motorsykkelen levert nøyaktig slik du vil ha den.

– I tillegg til at du vet helt sikkert hva du får når du kjøper nytt, har du i tillegg muligheten til å konfigurere sykkelen slik du vil ha den, med tilleggsutstyr og det hele, avslutter Rune «Ludvik» Johansen.