Santander

Bil og MC

Dette betyr de nye bomstasjonene for deg som Oslo-bilist

For noen kan prisen øke betraktelig, mens for andre kan faktisk turen bli billigere enn i dag.

Publisert:

Tekst:
Pål André Skogen
Foto:
NTB Scanpix

Det er mye oppmerksomhet rundt bompenger – både i Oslo og andre steder i landet. I hovedstaden er mange vant til at bompengene er en naturlig del av det å ha bil, men fra 1. juni 2019 kom det store endringer. Det gjorde mange usikre på hvordan det vil påvirke den økonomiske hverdagen.

De siste årene har det vært 30 bomstasjoner i og rundt Oslo. De har vært fordelt på den «gamle» bomringen et stykke innenfor bygrensen, og bomstasjonen ved bygrensen i Bærum. Med det nye systemet kom det ytterligere 53 bomstasjoner, slik at det nå totalt er 83 ulike steder med bompengeinnkreving.

Bil og MC

Bompenger: Hva brukes pengene egentlig til?

Flesteparten av de nye bomstasjonene hører til den såkalte indre ringen. Den følger i stor grad Ring 2 med tilhørende «armer» ut av sentrum. Dette er et helt nytt såkalt bomsnitt som er ment å fange opp flere av bilistene som kjører sentralt i Oslo, slik at kostnaden fordeles på fler. I tillegg har det kommet nye bommer ved bygrensen både i nord, ved Karihaugen og Vestli, og i sør, ved Holmlia og Taraldrud.

Komplisert prisstruktur

Det kan være vanskelig å få oversikt over hva det faktisk koster med det nye systemet. Både typen bil og tidspunktet du kjører gjennom bommen vil være avgjørende for hvor mye du betaler. Nytt er også at elbiler må betale bompenger, men hydrogenbiler og motorsykler slipper fortsatt unna.

Som tidligere er det høyere pris (rushtidsavgift) i periodene 06.30 – 09.00 og 15.00 – 17.00. Dette gjelder ikke i helger, på offisielle fridager eller i juli.

Med de nye bommene kom også betydelige prisendringer. Mens du tidligere måtte betale inn til Oslo og ikke ut av byen, krever de nye bommene inn penger begge veier. Til gjengjeld er prisen redusert – så om du for eksempel kjører en bensinbil utenom rushtiden, betaler du nå 21 kroner (16,80 kr med rabatt) mot tidligere 45 kroner (40,50 kr med rabatt). Tidligere var det også et makstak på antall passeringer per måned (60 passeringer), dette er nå fjernet.

Bil og MC

Hva slags effekt har bomringen på byen den omkranser?

 

Det betyr at en tur gjennom den «gamle» bomringen tidligere kostet 45 kroner tur/retur, mens den samme turen i dag er tre kroner billigere uten AutoPass-brikke, og drøyt 11 kroner billigere med en gyldig avtale.

En gladnyhet er at du får mer rabatt enn tidligere med en gyldig AutoPass-avtale. Rabatten er nå 20 %, mens den tidligere har vært 10 %.

Med avtale vil du også få én times gratis passering i både ytre og indre ring – mens du uten brikke må betale full pris for begge. Det samme gjelder bomringen ved bygrensen, også her får du én times gratis passering med bombrikke.

Merk imidlertid at du alltid må betale i bomringen ved bygrensen i tillegg når du kjører inn til Oslo. Her koster en passering 21 kroner dersom du kjører en bensinbil utenom rushtiden.

Elbilistene må også betale

Kjører du elbil, må du også belage deg på å betale bompenger. Her er prisen satt til 5 kroner utenfor rushtid, eller 10 kroner i rushtiden, i både bomringen ved bygrensen og den «gamle» bomringen, mens indre ring koster henholdsvis fire og åtte kroner for elbilistene. Ellers gjelder samme regler for fri passering innenfor én time dersom du har bombrikke.

Dette er de nye prisene:

Billigere å kjøre gjennom

Det vil være en god del som får vesentlig billigere turer enn tidligere. Med det gamle systemet kostet tur-retur fra Sandvika til Tusenfryd med en bensinbil utenfor rushtiden 97,20 kroner med AutoPass-brikke og 108 kroner uten.

Med de nye takstene vil prisen for samme tur være 67,20 kroner med avtale, mens det vil koste hele 126 kroner uten avtale, fordi du må betale i begge ringer dersom du ikke har brikke. Det er med andre ord liten tvil om at en AutoPass-avtale med bombrikke i bilen er veien å gå.

Dyrere i byen

Tidligere har mange bilturer innad i Oslo sluppet unna alle bompenger – så lenge man har holdt seg innenfor den gamle bomringen. Det er det imidlertid slutt på nå, så en god del av innbyggerne i de indre bydelene må regne med en vesentlig høyere regning enn tidligere.

Skal du for eksempel fra Majorstua til Storo Storsenter, vil du måtte betale 17 kroner hver vei for en bensinbil uten avtale, og 13,60 kroner med avtale utenfor rushtiden. På morgenen og ettermiddagen økes prisen for samme tur til henholdsvis 21 og 16,80 kroner hver vei. Frem til nå har denne turen vært blant rutene hvor man har sluppet unna alle bompenger.

Fjellinjen, som administrerer bomstasjonene i og rundt Oslo, har en egen bompengekalkulator, der du kan regne ut akkurat hva din reise vil koste i bompenger – basert på hvor du reiser, tidspunkt og type bil samt hvorvidt du har brikkerabatt eller ikke.

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

Bil og MC

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?