Bil og MC

Dette skjer med rekkevidden på elbiler i årene som kommer

Nye elbiler har rekkevidden som gjør dem konkurransedyktige mot bensin- og dieselbilene. Men hva skjer egentlig fremover? Les hva forskeren mener.

Publisert:

Tekst:
Sissel Fornes
Foto:
iStock

Elbiler har med bedre batterikapasitet, flere hestekrefter og raskere lading på få år gått fra å være et storbyfenomen, til noe man like gjerne bruker over lengre distanser med hele familien ombord.

Flere produsenter viser nå til over 400 kilometers rekkevidde på sine nye elbilmodeller – og noen, med Tesla i spissen, byr på godt over 500. Altså tilsvarende avstanden mellom Trondheim og Oslo. Eller mellom Østlandet og Vestlandet. Rekkevidden gjør elbilen konkurransedyktig med den tradisjonelle bilen med forbrenningsmotor.

fordeler elbil

Bil og MC

Praktisk, lønnsom og miljøbesparende – her er fordelene med elbilen

Elbiler selges som varmt hvetebrød

Ifølge NAF nærmer antallet nordmenn som står på ventelister for nye elbiler hele 40 000. Når elbilen kan brukes både til og fra hytta, samt på lengre ferieturer, har den blitt et alternativ for langt flere enn tidligere.

Ungdomstida er med andre ord over – elbilen er langt på vei i ferd med å bli voksen.

– Ja, med en rekkevidde på rundt 500 kilometer kan du kjøre omtrent like langt som du kan med en bensinbil før den må tankes opp, konstaterer forsker og førsteamanuensis Fride Vullum-Bruer ved Institutt for materialteknologi ved NTNU.

Små forbedringer i batteriene

Vullum-Bruer underviser i materialteknologi og har forsket på batterier i en årrekke. Hun mener det er god grunn til å glede seg over rekkevidden til de nye elbilene som kommer i løpet av 2020. Samtidig poengterer hun at det ikke ligger i kortene at rekkevidden vil øke vesentlig med det aller første.

– Rekkevidden vil nok bedres ytterligere som følge av små forbedringer i de ulike komponentene i batteriet, men det er vanskelig å se for seg at vi står foran et kvantesprang. De aller, aller fleste bilprodusentene bruker den samme teknologien. Jeg tror det neste gjennombruddet vil komme innen faststoffbatterier. Det er bare et spørsmål om hvilken produsent som blir først, sier forskeren, som kjenner til at en av de ledende asiatiske produsentene har satt inn store midler i dette utviklingsarbeidet.

rekkevidde-elbil

Bil og MC

Rekkevidde på elbil – slik kommer du helt frem

Mindre forbedringer i elbilbatteriets komponenter kan likevel være langt mer spennende enn det tilsynelatende høres ut:

– Det forskes blant annet mye på å gjøre batteriet mindre sårbart for temperatursvingninger. Som de fleste elbilister vet, så er det stor forskjell på batterikapasiteten i minus ti grader og i ti plussgrader, forklarer hun.

– Ved lave temperaturer går alle prosesser i batteriet tregere, så det vil være et betydelig fremskritt dersom man lykkes med dette, fortsetter hun.

I tillegg forskes det mye på hva som kan gjøre batterier sikrere og mer miljøvennlige – både med tanke på produksjon og materialbruk.

Lang batterilevetid på elbiler

I 2018 var 30 prosent av alle nye biler i Norge rene elbiler og rundt 20 prosent var hybridbiler.

– Norge er faktisk det landet i verden med flest elbiler per innbygger, sier Fride Vullum-Bruer.

Hun har merket seg at hurtiglading har fått mye oppmerksomhet i den senere tid, og mener noe av markedsføringen kan være litt villedende:

– Når det står at bilen kan lades på seks eller ti minutter blir jeg litt skeptisk. Da er det noe informasjon som mangler. Dagens batterier kan lades raskt, men da får du ikke maks ut av batteriet. Dersom batteriet normalt har en rekkevidde på 400 kilometer, så får du ikke alle 400 ved å hurtiglade, men kanskje 300. Batteriet tåler heller ikke å hurtiglades hele tiden, understreker hun.

Vullum-Bruer mener derimot at bekymringen for batteriets levetid er vesentlig overdrevet.

–  De fleste batterier vil kunne overleve selve bilen. Ved normal bruk på norske veier vil bildelene slites mer enn selve batteriet, beroliger forskeren.

Bil og MC

Er hydrogen svaret på elbilens rekkeviddeangst?

Hydrogenbiler på vei tilbake

Parallelt med at stadig flere transportmidler elektrifiseres, er forskeren overbevist om at hydrogenbiler er på vei tilbake.

– Det er mye fokus på hydrogen nå, men jeg tror ikke vi vil se en konkurranse mellom el- og hydrogenbiler. Det er mer slik at det presser seg frem med tanke på store kjøretøy. Skal du kjøre potetgull, kan du ha en el-lastebil, men skal du kjøre møbler eller enda tyngre ting må du ha så tunge batterier at det ikke blir noen hensikt, forklarer hun.

Selv er hun involvert i et spennende prosjekt der de bruker alger fra norskekysten i batterier. De nye batteriene er vanlige litiumbatterier der anoden, som normalt er av karbon, er erstattet med silisiumoksid fra algene.

– Batteriforbedringer i dag handler som nevnt om en liten prosentvis forbedring i kapasitet. Får vi dette til å fungere vil det ha stor betydning – særlig med tanke på miljøet, avslutter Fride Vullum-Bruer.