Daniel Molin

Bil og MC

Eie eller dele bil – hva lønner seg egentlig?

Fler og fler velger en hverdag uten å eie egen bil. Er bildeling bare en trend i storbyen, eller lønner det seg faktisk å dele bil istedenfor å eie sin egen?

Publisert:

Tekst:
Eirik Bonesmo Grismo og Katrine Øyvåg
Foto:
Hampus Lundgren

Ordet «deling» er på alles lepper. Samfunnet vårt og økonomiens strukturer endrer seg. Løsningene som var optimale for ti år siden, virker håpløse i dag.

Airbnb og Über har skapt store bølger og påvirket reiseliv og måten vi ordner med transport. Er det bilens tur?

Delingsøkonomien påvirker privatbilmarkedet

Flere bildelingstjenester har dukket opp i de store byene i Norge de siste årene. Leie bil har vi gjort i årevis, men trenden vi ser nå er knyttet til tjenester som kombinerer det å leie med å dele.

Vi har møtt en av disse nye billeie-entusiastene. Daniel Molin kvittet seg med bilen sin for to år siden, og bruker nå 40 000 kroner i året på leie av bil. Han er storfornøyd med sin nye fleksible bilhverdag.

Hva skjer med dieselbilen?
dieselbil

Bil og MC

Dieselmotoren er ikke død – men den kan forsvinne fra småbilene

Trengte ikke bil i hverdagen

– Vi hadde en stor stasjonsvogn med dieselmotor, og hadde tenkte en stund på å gå bort i fra å eie bil. Bilen sto jo stille i 90 prosent av tiden, og i hverdagen brukte vi uansett kollektivtransport eller sykkel, forteller Molin.

Daniel Molin

– Stasjonsvognen sto jo stille i 90 prosent av tiden, og i hverdagen brukte vi uansett kollektivtransport eller sykkel, forteller Molin.

Familien bestemte seg for å bruke Avis til de planlagte turene, og tjenester som Nabobil for de mer spontane.
– På denne måten kunne vi ha bil kun når vi trengte det, sier Daniel.

Deling og leie gir valgfrihet

Daniel har god oversikt over når han trenger bil. Det krever litt mer planlegging når bilen ikke står parkert nær hjemmet til en hver tid, men Daniel liker sin nye hverdag.

Det å kunne sette fra seg bilen på en søndag og vite at den ikke er ditt ansvar lenger, er utrolig befriende.

Daniel Molin

— Billeie-entusiast

– Jeg leier bil nesten annenhver helg, og i noen lengre perioder rundt feriene. Det krever litt planlegging, men det å kunne sette fra seg bilen på en søndag og vite at den ikke er ditt ansvar lenger, er utrolig befriende.

Valgfriheten er en av hovedårsakene til at Molin ikke lenger eier en bil. Han sier at noe av det beste er å kunne velge bil tilpasset ethvert formål. Han bruker én type bil til flytting. En annen for å kjøre til hytta.

Stasjonsvognen de eide før, måtte fungere til alle formål. Og det var sjelden de egentlig trengte så mye plass.

– Det er mye morsommere å kjøre en liten sprek Golf når jeg kjører alene til hytta, sier Daniel.

Deling av bil er ikke for alle

Daniel er veldig fornøyd med denne smidige måten å skaffe seg tilgang til bil, men han ser også at hans bilhverdag ikke passer for alle.

Hadde jeg ikke bodd så sentralt i byen, så ville jeg kanskje vurdert det annerledes.

Daniel Molin

— Billeie-entusiast

Likevel tror han mange vil bli overrasket over hvor mye en bil faktisk koster å eie.

– Forsikring, reparasjoner og vedlikehold er undervurderte utgifter. Selv om jeg tenkte mye på miljøet når jeg tok mitt valg, var de de økonomiske fordelene som var avgjørende, sier Daniel.

Fremtiden engasjerer

Camilla Nordby Jørgensen er Santander Consumer Banks salgsdirektør for bil i Norge. Hun jobber i en bank som har 30 prosent markedsandel på billån og leasing, men hun lar seg slett ikke skremme av at stadig flere takker nei til å eie sin egen bil.

– Tvert imot. Det å være med i denne utviklingen er jo det som gjør denne bransjen så spennende. Jeg er ikke i tvil om at dette er en trend som kommer til å utvikle seg, sier Nordby Jørgensen.

Hun tror vi kommer til å se delingsøkonomi rundt bil, i flere former i tiden som kommer.

– Det vil komme ulike former for mobilitet; både organisert og gjennom private ordninger. Mulig det også kommer non-profit-varianter gjennom interesseorganisasjoner som ønsker å fasilitere for deling av bil fra et miljøperspektiv. Uansett; vi i Santander ønsker å være med, sier Nordby Jørgensen.

Vinnerne setter brukervennlighet i fokus

Camilla Nordby Jørgensen er overbevist om at utviklingen kommer til å ta av først i de store byene. Det er her det bor nok folk slik at tilbudet blir variert nok og bredt nok til at det også blir bærekraftig. Det sier seg selv at etterspørsel er en nødvendig suksessfaktor.

– Vinnerne kommer til å bli de som klarer å tilby et så brukervennlig produkt at det er enkelt for folk flest å kaste seg på. Med en gang nye tjenester oppleves som krevende, hopper folk av, sier Nordby Jørgensen som lover at Santander vil være til stede og støtte smarte, brukervennlige løsninger.

Vi står klare til å støtte nye tjenester som kan gjøre det enklere og mer fleksibelt for folk å bruke bil i hverdagen.

Camilla Nordby Jørgensen

— Salgsdirektør for bil i Norge

Jørgensen forteller at Santander bruker store ressurser og mye tid på å følge med i markedet og på alle trender som kommer.

– Det går mange tog. Vi hopper ikke ukritisk på alle sammen, men vi vurderer alle avganger. Vi står klare til å støtte nye tjenester som kan gjøre det enklere og mer fleksibelt for folk å bruke bil i hverdagen. De fleste som starter opp noe bra, trenger jo finansiering – og våre produkter og løsninger skal være så brukervennlige at alle skal oppleve det som enkelt, sier Camilla Nordby Jørgensen.

Nesten ingen skrur og mekker lenger

Salgsdirektøren sier at det er vanskelig å si noe om tidsperspektivet i utviklingen, men hun er overbevist om at vi innen kort tid vil se selvkjørende biler i gatene.

– Hvor fort dette går avhenger av både utvikling av infrastruktur og teknologi, men at det kommer – det vet vi!

Fremtiden er flere hakk nærmere nå enn bare for ett år eller to siden – og «mekke-tiden» der det å eie, skru og pusse på sin egen bil er historie, i alle fall for de aller fleste.

Opel Ampera

– Slik biler produseres i dag, må du nesten være ingeniør for å røre noe under panseret. Folk flest er mest opptatt av at bil skal fungere. Merkevarelojaliteten blir muligens også mindre, for når vi velger bil i dag, handler det mer og mer om faktorer rundt selve bilen; fordelsprogrammer, serviceavtaler, og funksjonalitet som store skjermer og apper. Og det er jo nettopp denne endringen som skaper forandringer i bruksmønster, behov og dermed også i samfunnet vårt. Men vi er klare – ikke bare møte endringene – men også til å være med på dem, sier Camilla Nordby Jørgensen.

Vurder behovet

Daniel tror i likhet med Camilla at fler og fler kommer til å velge å leie bil istedenfor å eie i tiden fremover – i alle fall i byene. Hans råd er å se på livssituasjonen og vurdere behovet for bil:

– Jeg tror mange fint kunne leid bil istedenfor å eie, men for andre er det helt nødvendig å ha en egen bil. Hadde jeg bodd mindre sentralt, hadde jeg kanskje vurdert det annerledes. Men i vår situasjon, er dette perfekt, avslutter Daniel.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?