Bil og MC

Dette må du tenke på før du kjøper motorsykkel

Nye førerkortregler gjør at flere og flere kjøper seg MC. Det aller viktigste er å finne en som passer ditt bruk – og ikke minst tykkelsen på lommeboka.

Publisert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
Thomas Haugersveen

For mange kommer vårfølelsen først når motorsykkelen er på veien for sesongen. Stadig flere jakter frihetsfølelsen på to hjul, men som potensiell førstegangskjøper av motorsykkel er det ikke nødvendigvis så enkelt å vite hva man faktisk er på jakt etter.

– Jeg vil si at 70-80 prosent av kundene er målbevisste kjøpere, som vet hva de vil ha. Men nybegynnerne har ikke alltid helt klart for seg hva de ser etter, og da er det vår jobb å guide folk på rett vei, sier Rune «Ludvik» Johansen, selger hos MC-Huset Nydal AS.

Må reflektere bruken

Johansen mener det er avgjørende at kunden ender opp med en sykkel som passer godt til det vedkommende skal bruke den til.

MC motorsykkel lån

Bil og MC

Den korteste veien til MC-lån

– Det er viktig å definere hva man skal bruke motorsykkelen til, enten det er pendling til og fra jobb, helgeturer med kona eller offroadkjøring med kompiser. Det siste vi vil, er at kundene våre havner i en situasjon der de må bytte ut sykkelen, og kanskje tape penger etter kort tid fordi den ikke passer bruksmønsteret, sier han.

Derfor anbefaler Johansen at du tenker godt over hvilke egenskaper som bør vektlegges. Skal du kjøre lange avstander, er kjørekomfort og en uanstrengt sittestilling viktigst. Til og fra jobb over kortere avstander, eller en tur innom racerbanen i ny og ne, krever helt andre egenskaper.

Det viktigste er å definere hva du skal bruke motorsykkelen til, så du ikke havner i en situasjon der den ikke passer bruksmønsteret og du må bytte den ut etter kort tid, mener Rune «Ludvik» Johansen, som er selger hos MC-Huset Nydal AS.

– Markedet for R-sykler er nesten helt borte. Nå er det såkalte adventure- og tursykler med gode allround-egenskaper de fleste er på jakt etter, sier han.

Lavere terskel gir økt rekruttering

Johansen har vært MC-selger siden 1996, og har god oversikt over trender i motorsykkelverdenen. Han mener de nye førerkortreglene har ført til økt rekruttering. Terskelen for å gå opp en førerkortklasse har blitt lavere, fordi man nå kun trenger å ta et tilleggskurs, og slipper ny oppkjøring.

– I praksis vil det si at dersom du har «lappen» for lett motorsykkel (klasse A1), trenger du bare et tilleggskurs for å få førerkort for den nye, mellomtunge klassen A2. Det samme gjelder dersom du vil opp fra mellomtung til tung sykkel (klasse A). Dette gjør at flere etterhvert tar steget opp i de tyngre klassene, forteller Johansen.

Bil og MC

MC-sertifikat – hvilken type trenger du?

Noe for enhver lommebok

I tillegg til det å finne den riktige typen motorsykkel, er økonomi selvfølgelig et viktig punkt. Motorsykler kommer i alle størrelser og prisklasser, og også her mener Johansen at han som selger har et ansvar for å finne det beste alternativet innenfor de rammene du som kunde har.

– Jeg spør alltid om de økonomiske rammene. Både hva kunden har sett for seg å bruke totalt sett, men også hva vedkommende kan betjene per måned. Da er det mye lettere å finne den motorsykkelen som er det beste alternativet for kunden, sier han.

– Riktig sikkerhetsutstyr er et «must». I tillegg til hjelm, bukse, støvler og hansker bør du ha en skikkelig jakke med ryggskinne.

Rune «Ludvik» Johansen

— Selger hos MC-Huset Nydal AS

Man må også huske at det å eie og bruke en motorsykkel også krever en investering i utstyr – ikke minst knyttet til sikkerhet.

– Riktig sikkerhetsutstyr er et «must». I tillegg til hjelm, bukse, støvler og hansker bør du ha en skikkelig jakke med ryggskinne, forteller Johansen.

– Dessuten ser vi at kundene ofte unner seg litt ekstra snadder, men dette er veldig avhengig av MC-type og pris. Varmeholker, veltebøyler, sidekofferter, toppboks og GPS er typiske eksempler på ekstrautstyr mange velger. I tillegg er det mange som bytter ut eksosanlegget for å få litt grommere lyd, avslutter Rune «Ludvik» Johansen med glimt i øyet.

Bil og MC

Slik velger du riktig MC-forsikring


Priseksempel MC-lån: 4,45 % nom./6,21 % eff. Egenkapital 35 % Lånebeløp 150.000,- o/5 år. Etableringsgebyr kr 1.900,- Totalkostnad kr 174.329,-
Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?