Bil og MC

– Har fortsatt den samme, gode følelsen når jeg kjører motorsykkel

Bjørn-Fredrik debuterte på søskenbarnets 50-kubikker som ung gutt og har elsket motorsykler siden. Nå koser han seg med caféraceren sin – en råtøff retrosykkel han har bygget selv.

Publisert: Oppdatert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
Peter Hjertholm (foto og video)

I likhet med for mange andre entusiaster er det minner fra barndommen som har ligget til grunn for lidenskapen Bjørn-Fredrik Falkenberg har til motorsykler.

– Jeg husker godt den første gangen jeg kjørte motorsykkel. Det var en knøttliten, 50-kubikks «crosser» som søskenbarnet mitt hadde, forteller 43-åringen nostalgisk.

Og godfølelsen er ikke glemt, skal vi tro den stolte MC-eieren rett.

– Det var en fantastisk følelse å kjøre rundt på to hjul, og jeg husker at jeg kjørte runde på runde på fotballbanen. Den samme herlige følelsen får jeg fortsatt når jeg er ute og kjører sykkel. Jeg liker å kjenne vinden i ansiktet, luktene og ikke minst få følelsen av frihet, sier Bjørn-Fredrik.

Bygger om selv

Den nå så barske, militærfargede caféraceren med grove dekk, fete kromdetaljer og tøft «stuk» startet sitt liv som en 1983-modell Honda CM400T. Den nevenyttige eieren vet ikke nøyaktig hvor mye tid han har lagt ned i å få sykkelen akkurat slik han vil.

Bil og MC

– Du føler at du mestrer et kjøretøy på en annen måte

– Caféraceren ble bygget gjennom hele vinteren, men antallet timer har jeg ikke oversikten over. Tro det eller ei, faktisk er det setedelen som har tatt mest tid. Det begynte med at jeg limte sammen to plater med styrofoam – et plastmateriale som egentlig brukes til isolasjon og emballasje. Disse formet jeg til med håndsag og pusseverktøy, før jeg la på glassfiber. Folieringen er det et firma som har tatt seg av, sier Bjørn-Fredrik.

Parallelt med interessen for ombygginger har mossingen stor respekt for hva sykkelen var i utgangspunktet.

– Denne Hondaen er i utgangspunktet i kjempegod stand. På et par dager kan den settes tilbake til original stand, for jeg har ikke gjort inngrep i selve ramma. Dette er også grunnen til at jeg fikk den foliert fremfor lakkert.

Bjørn-Fredrik bygde sin knalltøffe caféracer gjennom vinteren. Nå er han i gang med et nytt prosjekt basert på en Honda VT500 Shadow fra 1986.

Han bruker den nybygde retrosykkelen så ofte tiden strekker til og været tillater det.

– Jeg liker godt å kjøre rundt i nærområdet, sette meg ned på en kafé og ta en kaffe. Ofte drar jeg også og møter andre likesinnede fra bil- og motorsykkelmiljøet. Når jeg kjører sykkel kobler jeg av, og det å kjøre rundt på fine landeveier i sol og behagelig temperatur er rett og slett strøkent, fortsetter Bjørn-Fredrik.

Nytt prosjekt på gang

I garasjen utenfor boligen i Moss står det flere motorsykler, så det er opplagt at interessen også har smittet over på andre i husstanden.

– Jentungen kjører en 50-kubikks Vespa, og kona en Yamaha Virago 750. Ved siden av caféraceren har jeg en Yamaha MT900 Tracer fra 2017. Den brukes til pendling til og fra jobb, samt til ferier og på langturer, forteller Bjørn-Fredrik.

Bil og MC

– Jeg blir like glad hver gang jeg starter opp og hører lyden

Selv om caféraceren er ferdig, betyr ikke det at MC-entusiasten ligger på latsiden. Han røper nemlig at han er i gang med enda et nytt prosjekt.

– Jeg bygger om en 1986-modell Honda VT500 Shadow til såkalt «bobber»-stil. Den kommer til å bli grom, avslutter han med et lurt smil.

Bil og MC

Bør du kjøpe ny eller brukt motorsykkel?

Priseksempel MC-lån: 4,45 % nom./6,35 % eff. Egenkapital 35 % Lånebeløp 150.000,- o/5 år. Etableringsgebyr kr 2.400,- Totalkostnad kr 174.887,-