Bil og MC

Dette er forskjellene mellom elbil, hybrid, diesel og bensin

Hva slags bil du bør velge er helt avhengig av ditt behov og bruksmønster. Her er faktorene du bør tenke gjennom for å finne ut om du bør velge elbil, hybrid, diesel eller bensin.

Publisert: Oppdatert:

Tekst:
Espen Skogen
Foto:
Istock

Elbil, hybrid, diesel eller bensin – hva skal du velge? Andelen batteridrevne biler på norske veier øker fortsatt i rekordfart. Nullutslippsbiler, som i all hovedsak betyr elbiler, utgjorde i september 2018 hele 45,3 prosent av nybilsalget, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). I tillegg står hybridbiler for over 25 prosent av salget.

Når el-, hydrogen- og hybridbiler til sammen står for mer enn 70 prosent av salget, sier det seg selv at andelen biler med fossilt drivstoff på tanken synker betraktelig.

Men, verken elbil eller hybridbil passer for alle. Hva slags drivstofftype du bør gå for er helt avhengig av ditt eget behov, bruksmønster, og selvfølgelig også miljøengasjement. De ulike biltypene har alle sine fordeler og ulemper, som du bør kjenne til før du velger din nye bil

Elbil – fra kuriositet til allemannseie

Elbilen har på få år gått fra å være en kuriositet på statistikkene, til å bli Norges mest solgte bil. En elbil har som de fleste vet en rekke bruksfordeler – du slipper bompenger, du kan kjøre i kollektivfeltet og du kan parkere gratis i byene. Dessuten slipper du å betale både engangsavgift og moms på bilkjøpet.

Mange av disse politiske incentivene ligger imidlertid an til å forsvinne over tid, og hva det vil gjøre med markedet for elbil er det fortsatt knyttet usikkerhet til.

Opel Ampera Stein Pettersen

Bil og MC

Hvor mye kan jeg selge elbilen min for om tre år?

Den siste tiden har det blitt lansert en rekke nye elbiler med sterkt forbedret rekkevidde, og de største bilprodusentene kommer nå på banen med modeller som gjør elbilen fullt ut konkurransedyktig med konvensjonelle biler.

Annenhåndsverdien på elbiler har de siste årene vært nokså god, men nå som det lanseres prisgunstige nye modeller med vesentlig lengre rekkevidde, er det grunn til å tro at dette kan påvirke bruktprisene på eksisterende modeller.

Elbilens generelle ankepunkt er at rekkevidden, i hovedsak på vinterstid, ofte er nokså mye kortere enn oppgitte tall. Både fordi batterier er mindre effektive i kulde og fordi du bruker mer strøm til oppvarming av selve bilen.

Rekkevidden har økt betraktelig på elbiler de siste årene. En rekke nye modeller er lansert, og de store produsentene kommer med masse spennende på elbilfronten de neste par årene. Derfor er den mye omtalte «rekkeviddeangsten» ikke lenger så relevant. Derimot kan det noen ganger være problematisk å finne seg en ledig ladestasjon.

fordeler elbil

SÆRSKILT FENOMEN: Norge har blitt et foregangsland når det gjelder ladbare biler. Nå som rekkevidden stadig blir bedre, er det mer ladeangst enn rekkeviddeangst som blir gjeldende. Foto: Thomas Haugersveen

Hybrid – det beste fra to verdener

Hybridbiler finnes i to varianter; ladbare hybrider som kan lades i stikkontakten, og ladefrie hybrider, som lader seg selv under kjøring.

Ladbare hybrid, også kjent som plug in-hybrid, er et forsøk på det beste fra begge verdener: Fordelene fra en elbil, kombinert med fleksibiliteten til en bil med fossilt drivstoff på tanken. Med en ladbar hybrid kan du kjøre på strøm på de kortere turene, men ha rekkevidden til en fossilbil på langtur. Problemet er at den elektriske rekkevidden er forholdsvis kort, så på langtur vil bilen gå på vanlig fossilt drivstoff. Du vil imidlertid fortsatt ha den ekstra vekten fra de tomme batteriene å dra på – som betyr et høyere forbruk enn en tilsvarende bensin- eller dieselbil.

Ladefri hybrid lader batteriet under kjøring, med energi fra blant annet nedbremsing. Her er både elmotor og batteri langt mindre enn hos de ladbare hybridene, og dermed er også rekkevidden på strøm svært kort. Fordelene er mindre dødvekt, og dermed et lavere forbruk, når de kjøres på bensin.

Bil og MC

– Hybrid er mye bil for pengene

Diesel – når trekkraft og forbruk er viktig

Fordelene ved en dieselmotor er et lavere forbruk enn tilsvarende bensinmotor – og det som regel til en lavere pumpepris. I tillegg har en dieselmotor langt mer trekkraft i motoren på lavere turtall enn en tilsvarende bensinmotor.

Derfor er det ikke til å komme unna at flere biltyper, som eksempelvis vare- og lastebiler, kler dieselmotoren godt. Det samme gjelder dersom du skal kjøre mye med tilhenger eller lignende. En dieselmotor har langt jevnere kraftkurve enn tidligere, er mange har med årene blitt svært støysvake. Ergo er det lett å like dieselmotorens fordeler, selv om ulempene ikke er like attraktive.

Dieselbiler slipper på generelt grunnlag riktignok ut mindre CO2 enn bensinbiler, men har til gjengjeld et høyere utslipp av NOx. Kort oppsummert kan man si at CO2 er verre for klimaet på et globalt nivå, mens NOx er langt verre for det lokale klimaet i området der bilen brukes. Eksempelvis for folk med luftveisplager. Dette er bakgrunnen for at dieselbiler flere steder risikerer kjøreforbud på dager med spesielt høy luftforurensning, mens bensin- og hybridbiler slipper unna.

dieselbil

Bil og MC

Dieselmotoren er ikke død – men den kan forsvinne fra småbilene

Bensin – sprekere og mer støysvak enn diesel

Bensinbiler har lavere lokale utslipp av NOx og partikler enn dieselbiler, men slipper generelt ut mer CO2. Dette har sammenheng med at en bensinmotor er mindre effektiv enn en dieselmotor, og derfor blir forbruket høyere – som igjen fører til det høyere CO2-utslippet.

En bensinmotor har dog flere fordeler å by på. Den er ofte sprek, har jevnere kraftkurve og byr på mindre støy. Dessuten blir bensinmotoren fortere varm i kulda. Og fordi den ikke har partikkelfilter som en moderne dieselmotor er mye småkjøring helt uproblematisk.

Men bensinbilen har de siste årene opplevd at hybridene stjeler sin del av kaka. Fordi det norske avgiftssystemet gir vektfradrag på ladbare hybrider kommer disse gunstigere ut. Dermed kan du ofte få en godt utstyrt ladbar hybridbil for prisen av en dårligere utstyr bensindrevet variant av samme bilmodell – som attpåtil har mindre motorkraft å by på. Det skal dog nevnes at en ren bensinbil ofte veier mindre, og er mer  kjøreglad enn en hybrid.

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

Bil og MC

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?