Bil og MC

Hvor ofte er det smart å bytte bil?

Hva er riktig tidspunkt for bilbytte? Gjør du et nettsøk vil du få et halvt dusin svar. – Det skal ikke bare være rasjonelt, mener vår ekspert.

Publisert:

Tekst:
Joakim Nyquist
Foto:
Thomas Haugersveen

Det er noen helt sentrale spørsmål for tilværelsen: «Hva er meningen med livet?», «Er vi alene i universet?» og kanskje vel så vanskelig å svare på … «Når bør jeg bytte bil?»

Du er kanskje blitt anbefalt å bytte når bilen er tre eller fem år, eller når den har gått 100 000 kilometer. Men sannheten er at riktig tidspunkt ikke er det samme for alle og enhver.

Vi skal forsøke og gi deg en liten pekepinn på hva som er rett for deg.

Hva har du egentlig råd til? Gjør forarbeidet med billånskalkulatoren!
Gå til billånskalkulatoren

Bilen faller jo i verdi

Bilen din blir faktisk ikke mer verdifull med tiden. Men uansett om du vurderer bilbytte eller ikke, er det lurt å være klar over nettopp hvor mye bilen din taper seg i verdi fra år til år.

Verditapet tar utgangspunkt i bilens listepris som ny hos forhandler eller hovedimportør, og den årlige avskrivningen beregnes etter en fast skala.

Med tiden blir altså den årlige avskrivningen mer behagelig for lommeboka, men verdien av bilen taper seg tilsvarende. Bilen din faller mest i verdi det første året – men det er også da du får mest igjen for den!

Mange tror nok at vedlikeholdskostnadene øker etter fem år, men dette trenger absolutt ikke være riktig.

Tore Rylander

— fagsjef bilsalg, Norsk Bilbransjeforbund

Attraktive treåringer

Som treåring er bilen din vanligvis attraktiv på bruktmarkedet. Den har falt en del i verdi, men bilen er ikke utdatert. Den har nok heller ikke ubehagelig antall kilometer på baken. Kjøper kan derfor forvente seg et forholdsvis forutsigbart bilhold.

– Grunnen til at tre og fem år ofte blir nevnt i forbindelse med bilbytte henger mye sammen med leasingperioder og nybilgaranti, forklarer Tore Rylander som er fagsjef for bilsalg i Norsk Bilbransjeforbund.

En tradisjonell leasingavtale er på tre år og nybilgarantien varer i fem år. Mange forhandlere tar ikke inn biler som er eldre, noe du bør ha i bakhodet hvis du helst bytter bilen din hos en forhandler.

– Mange tror nok at vedlikeholdskostnadene øker etter fem år, men dette trenger absolutt ikke være riktig. Det avhenger av flere ting – for eksempel kjørelengde, forklarer Rylander.

– Grunnen til at tre og fem år ofte blir nevnt i forbindelse med bilbytte henger mye sammen med leasingperioder og nybilgaranti, forklarer Tore Rylander.

 

Hva skjer egentlig etter 100 000 kilometer?

100 000 kjørte kilometer nevnes ofte som en grense når det gjelder bilbytte. Ifølge Rylander i Norges Bilbransjeforbund, henger der også sammen med garantien.

– Det varierer noe, men 100 000 er grensen for nybilgaranti hos svært mange merker.

Etter 100 000 kilometer er det ikke sikkert du får et like forutsigbart forhold til bilen når det kommer til vedlikehold. Og når du ikke lenger kan støtte deg til nybilgarantien, kan reparasjonsutgiftene overgår det du sparer inn på verdifall og lavere renter på lånet.

Men husk at dette ikke gjelder alle. Du kan fint kjøre mer enn 100 000 kilometer uten hyppige turer til verkstedet.

Blir for gamle for miljøet

Ifølge NAF blir norske biler i snitt 17 år gamle, og eldre biler har jevnt over mye høyere utslipp enn nyere. Er du opptatt av hvordan kjøringen din påvirker miljøet?

– Da kan det kan være lurt å regne på det. Kjører du ofte gjennom bom og har høye driftskostnader, kan det lønne seg og bytte til en nullutslippsbil, mener Tore Rylander.

– Nullutslippsbiler er jo billigere, og det er billigere å lade enn å fylle. I tillegg koster bompasseringer langt mindre, om noe i det hele tatt.

Kjører du ofte gjennom bom og har høye driftskostnader, kan det lønne seg og bytte til en nullutslippsbil.

Tore Rylander

— fagsjef bilsalg, Norsk Bilbransjeforbund

Du finner mange rimelige elbiler på bruktmarkedet, men det er verdt å ha i tankene at det jevnlig introduseres ny teknologi som kan gjøre eldre elbiler noe utdaterte. Vurderer du å kjøpe brukt elektrisk,  bør du undersøke rekkevidde, utstyr og garantiordningen for batteriene.

– Tryggere bilbytte hos forhandler

Det er selvfølgelig fullt mulig og gjøre et knallkjøp på privatmarkedet, men kjøper du privat, bør du sette av litt ekstra tid til å undersøke bilen først. Tore Rylander anbefaler deg å være klar over risikoen ved privat handel:

– Du har færre rettigheter og man vet jo aldri om personen man kjøper av har økonomi til å håndtere krav i bakkant. Forhandlere kan sette av penger til garantisaker og du har klare reklamasjonsretter.

I tillegg er du sikrere på at bilen er i god stand fordi forhandler gjennomgår bilen før salg og gir deg en tilstandsrapport, forklarer Rylander.

Bruktbil sjekkliste

Bil og MC

Enkel sjekkliste ved kjøp av bruktbil – dette må du sjekke!

Men hva er så meningen med livet?

Det kan vi dessverre ikke gi deg svaret på, ei heller slå fast at du bør bytte bil akkurat nå.

– Nei, det er nok ingen fasitsvar på riktig tid for bilbytte. Det må være en individuell vurdering der økonomi bare er ett av kriteriene, mener Tore Rylander i Norsk Bilbransjeforbund.

Det koster jo tross alt penger å bytte bil. Men om drift- og trafikksikkerhet, lave utslipp og forutsigbare vedlikeholdskostnader er viktig for deg, ja – da bør du tenke deg om etter tre eller fem år, og når bilen din har tatt deg 100 000 kilometer avsted.

– Men bilkjøp skal ikke kun være rasjonelt. Det er også forbundet med følelser, glede og engasjement! Ikke undervurder lysten på ny bil, avslutter Rylander, og legger til at siden det jo ofte er en følelsessak å eie bil – da kan det kanskje være greit å holde på bilen også?

Hva har du egentlig råd til? Gjør forarbeidet med billånskalkulatoren!
Gå til billånskalkulatoren

Priseksempel billån: 3,90 % nom./5,64 % eff. Egenkapital 35 % Lånebeløp 150.000,- o/5 år. Etableringsgebyr kr 1.900,- Totalkostnad kr 172.045,-