Importere bil fra Tyskland? Slik gjør du det!

Bil og MC

Importere bil fra Tyskland? Slik gjør du det

Enten du vil spare penger eller finne den perfekte bilen, kan det være lurt å vurdere bruktimport, men det er mange små detaljer du må passe på i prosessen.

Publisert:

Tekst:
Henrik Eriksen / Espen Skogen
Foto:
Shutterstock

Hvert år gjennomføres flere hundre tusen bilkjøp i Norge. De aller fleste er biler som allerede finnes i landet, enten helt nye biler, eller bruktbiler som skifter eier.

Av de nesten 155 000 nyregistreringene i 2016, var over 16 000 av dem bruktimporterte biler.  Disse bilene var importert enten via en forhandler, et importbyrå eller av enkeltpersoner. Dette gjelder altså biler som først har vært registrert i utlandet, før de hentes til Norge og registreres på norske skilter.

billan-forside

Bil og MC

Slik får du billån

Det kan være mange grunner til å bruktimportere en bil til Norge:

  • Du får bilen til en bedre pris enn tilsvarende norskregistrert bil
  • Du får mer bil for pengene, enten i form av mer utstyr eller større motor
  • Du finner ikke nøyaktig den bilen du vil ha i Norge, og må derfor hente den fra utlandet

 

Import fra Tyskland: Slik gjør du det

Om du ønsker å importere en bil fra utlandet, står du overfor to valg: Du kan enten ta bilen til Norge på egen hånd, eller du kan få hjelp til å importere bilen. Om du velger å ta inn bilen selv, er det en del ting du må være klar over underveis:

Vit hva du kjøper
En viktig huskeregel uansett hvordan du kjøper bil, er at du må vite hva du kjøper. Bruk litt tid på å undersøke ulike biler, og sammenlikn bilene du finner i utlandet med tilsvarende biler i Norge. Husk at utenlandske biler kan ha andre spesifikasjoner enn en tilsvarende norsk bil, både når det gjelder motorytelse og utstyrspakker.

Vær kritisk
Spør etter bilder og etterspør dokumentasjon på utførte servicer. Når du kjøper bil i utlandet gjelder ikke norsk kjøpslov, og nybilgarantien er også i de aller fleste tilfeller kortere enn for norsksolgte biler. Det betyr at du må sjekke bilen ekstra grundig før kjøpet for å unngå ubehagelige overraskelser.

Dersom du kjøper en nyere importbil bil via en forhandler, vil du ofte få tilbud om å kjøpe en bruktbilgaranti. Denne er ment å erstatte fabrikksgarantien og koster gjerne noen tusenlapper, men kan være en fin trygghet å ha.

Sjekk hvem du handler fra
Sørg for å sjekke hvem du handler fra. Ved kjøp i utlandet er det ofte anbefalt å kjøpe fra en bilforhandler. Gjør helst noen undersøkelser rundt om selgeren har solgt biler til utlandet tidligere, og eventuelt hvilke erfaringer andre har gjort seg med selgeren. Et raskt nettsøk kan gi deg mye verdifull informasjon.

Kan den utenlandske momsen refunderes?
Kjøper du bil fra tysk forhandler vil du ofte ha krav på å få refundert den tyske momsen. Dette kan gjøre bilkjøpet vesentlig billigere, så husk å sjekke dette. Ofte står det oppgitt i den tyske annonsen om det er mulig å få refundert tysk moms.

Regn ut avgiftene
Når du har bestemt deg for en bil, kan du regne ut hvor mye du må betale i engangsavgift for å få registrert bilen i Norge. Dette sjekker du i Skatteetatens importkalkulator for bil. Her fyller du inn en del teknisk informasjon om bilen, og får en totalpris for bilen inkludert engangsavgift og moms.

Sjekk om bilen kan registreres i Norge
Før du signerer kontrakten, er det viktig å sjekke om bilen kan registreres i Norge uten videre. Sjekk med Statens Vegvesen om det er noen spesielle tekniske krav som stilles for at bilen skal kunne registreres på norske skilter. Ved import fra Tyskland og andre europeiske land er dette sjelden et problem, men det er allikevel viktig å dobbeltsjekke.

Skriv kontrakt!
Sørg alltid for å skrive en kjøpekontrakt på et språk alle parter forstår. Engelsk er som regel godt egnet. Denne kjøpekontrakten trenger du i avgiftsberegningen i Norge, slik at riktig norsk moms kan beregnes på kjøpesummen.

Pass på at du får med alle de riktige opplysningene i kontrakten:
kjøpekontrakt-head

Bil og MC

Kjøpekontrakt – dette må den inneholde

Husk de riktige dokumentene
Når du skal ta med deg en bil fra Tyskland til Norge, trenger du et tysk utførselsdokument som bekrefter at bilen kan eksporteres fra Tyskland. Kjøper du bil fra en tysk forhandler, vil du få hjelp til dette, og dokumentet trenger du når du melder deg på norsk grense.

I tillegg må du sørge for å få med deg det tyske vognkortet, som du også trenger for å importere bilen til Norge, og dessuten trenger du gyldige skilter på bilen dersom den skal kjøres hjem. Her vil den tyske forhandleren kunne hjelpe deg med både skilter og forsikring.

Importere bil fra Tyskland? Slik gjør du det!

Meld deg på grensen
Når du kommer til den norske grensen, stopper du på en betjent grenseovergang og melder deg på rød sone. Her vil du få utstedt et transittdokument, som gir deg tillatelse til å kjøre bilen på utenlandske skilter til ditt lokale tollsted for fortolling. Du vil også få en tidsfrist for fortollingen, vanligvis 1-3 dager.

Tid for fortolling!
Når du melder deg på ditt lokale tollsted, må du ta med kjøpekontrakten, det originale vognkortet samt utførselsdokumentet. Her betaler du merverdiavgift, og får et registreringskort, kalt blankett NA-0221. Denne skal du ta med til Statens Vegvesen når bilen skal godkjennes.

Kontroll før registrering
For å registrere bilen må den fremstilles for kontroll hos Statens Vegvesen, og her må du ha med registreringskortet (NA-0221). Etter at bilen er ferdig kontrollert hos Statens Vegvesen, vil de nødvendige tekniske dataene som utgjør grunnlaget for avgiftsberegningen registreres. Normalt sett kan du betale engangsavgiften umiddelbart etter godkjenning.

Alt klart for skilter!
Når bilen er godkjent og engangsavgiften er betalt, er alt klart for registrering. Ta med registreringskortet, det utenlandske vognkortet og legitimasjon. I tillegg må du ha ordnet forsikring på forhånd, og om du har innført en bil på utenlandske skilter må disse innleveres før du får utdelt norske skilter. Når registreringen er i orden får du de nye skiltene samt et midlertidig vognkort, som brukes inntil det endelige vognkortet kommer i posten.

Tore Rylander-bilbytte

Bil og MC

Hvor ofte er det smart å bytte bil?

Å få hjelp kan være lurt!

Det er mange små detaljer som må stemme i prosessen med å kjøpe en bil i utlandet og importere den til Norge, og ofte kan det være lurt å få litt hjelp fra noen som har importert biler før. Bilforhandlere er ofte behjelpelige med å skaffe bilen du ønsker og importere den til Norge, og har full oversikt over alle prosesser, lover og regler. I tillegg har de ofte kontakt med utenlandske forhandlere, og dessuten gjerne mulighet til å sjekke bilen grundigere før kjøpet.

Det lille påslaget man betaler for å få en forhandler til å gjøre jobben for deg, kan være verdt det i forhold til den ekstra tryggheten man får, både i forhold til at prosessen går smertefritt, at bilen gjerne kan sjekkes grundigere, og at man dermed i praksis gjerne kjøper bilen fra en norsk forhandler og ikke i utlandet.


Priseksempel billån: 3,90 % nom./5,64 % eff. Egenkapital 35 % Lånebeløp 150.000,- o/5 år. Etableringsgebyr kr 1.900,- Totalkostnad kr 172.045,-

 

Du er kanskje interessert i disse sakene ?