Bil og MC

Slik kjører du økonomisk og miljøvennlig

Har du riktig kjørestil sparer du penger, du er mer miljøvennlig og du er mindre utsatt for skader. NAF-eksperten forklarer hva du må tenke på!

Publisert:

Tekst:
Bjørnhild Fjeld
Foto:
Fartein Rudjord / iStock

Føler du at du stadig må fylle tanken, selv om du bare kjører småturer? Da er det godt mulig du er litt for hard på gasspedalen.

– Du kan spare mye på å ha en litt defensiv kjørestil. Med det mener jeg ikke at du skal kjøre veldig sakte, men at du skal planlegge kjøringen litt bedre enn du gjør i dag, forklarer Nils Sødal. Han er kommunikasjonsrådgiver i Norges Automobil-Forbund (NAF).

– Vi som kjører bensin- eller dieselbil har nok litt å lære av kjørestilen til elbilistene.

Nils Sødal

— Kommunikasjonsrådgiver i NAF

Løft blikket

Sødal sier du først og fremst bør ha blikket lengst mulig frem i trafikken. Da kan du for eksempel slippe å stoppe helt i lyskryss. Hyppige start og stopp er nemlig det som aller mest står for unødvendig bruk av drivstoff.

– Gir så lite som mulig. Kom deg raskt opp i riktig gir, og hopp gjerne over et gir om det er hensiktsmessig. Jeg tror nok vi som kjører bensin– eller dieselbil har litt å lære av kjørestilen til elbilistene. De som kjører elbil har lært seg å kjøre økonomisk på grunn av rekkevidden, sier Sødal.

Se lengst mulig frem og planlegg kjøringen, slik at du unngår for mange start og stopp. Det er det beste rådet til økonomisk kjøring fra Nils Sødal i Norges Automobil Forbund (NAF).

I bytrafikk kan du bruke inntil 20 prosent mindre drivstoff med en bedre flyt i kjøringen, og ved å unngå mye bremsing og gassing. Men også på motorveien lønner det seg å være myk på gasspedalen.

– De fleste biler bruker minst drivstoff når de ligger i en jevn fart på 80 kilometer i timen, opplyser Sødal.

Unngå dyre bulker

Du synes sikkert det er kjedelig å kjøre i kø, og da er det lett å miste konsentrasjonen og fokus på trafikkbildet. Kanskje du utnytter tiden til å ta noen telefoner – med handsfree, selvfølgelig – eller gjette svarene i radiokonkurranser.

Da føles det kanskje som om tiden i kø er litt mindre bortkastet, men det kan likevel koste deg mye penger å være ukonsentrert bak rattet.

– Ved å være observant på trafikkbildet, sparer du ikke bare drivstoff – du er også mye mindre utsatt for skader på bilen din, som ved at du bulker borti bilen foran deg, sier NAF-representanten.

Hva slags bil bør du kjøpe? Elbil, hybridbil, bensinbil eller dieselbil?

Bil og MC

Elbil, hybrid, diesel eller bensin – hva er det riktige for deg?

Og, som alle som har opplevd det vet så altfor godt: En liten bulk i bilen blir fort mange tusen kroner i verkstedregning.

Dropp takboksen

Mange kjører rundt med takboks sommer som vinter, og det er sikkert flere årsaker til det. Men om du er opptatt av å spare penger, er det smartere å la takboksen ligge igjen i garasjen når du ikke trenger den til å frakte ski eller andre ting.

Takboksen kan faktisk utgjøre en forskjell på hele 11 prosent ekstra drivstoff når du kjører i 80 km/t, ifølge en undersøkelse tyske ADAC gjorde for noen år siden.

Også takstativet gjør at bilen sluker mer drivstoff, så ta det av når du ikke har bruk for det.

Husk riktig dekktrykk

Dessuten er det viktig med riktig dekktrykk. Dekk med for høyt eller lavt trykk sørger både for høyere drivstofforbruk, og at du må bytte ut dekkene langt oftere. Dessuten – ikke kjør med piggfri vinterdekk på sommerføre, det er både trafikkfarlig og dyrt i lengden fordi dekkene slites raskere.

Unngå unødvendig last

Vekten på bilen bidrar også til å øke forbruket, og du bør derfor ikke kjøre rundt med unødvendig last bak i bilen. De fleste har neppe for vane å kjøre rundt med sementsekker i bilen, men det er allikevel greit å være klar over at 100 kilo ekstra last betyr 0,3 dl ekstra forbruk – per mil.

fordeler elbil

Bil og MC

Praktisk, lønnsom og miljøbesparende – her er fordelene med elbilen

Økt komfort betyr økt forbruk

Om vinteren bruker vi gjerne varmetråder i rutene, oppvarmet ratt og setevarmer. Alt dette utstyret trekker strøm – og i siste ende kommer også denne energien fra drivstofftanken. Kanskje kjørehanskene burde komme på moten igjen?

Litt komfort vil nok de fleste unne seg, men første bud er i hvert fall at du bruker garasjen til å parkere bilen, om du er så heldig å ha garasje. Det er bedre for både deg, bilen og lommeboka.

Er dyr bensin bedre?

Mange bensinstasjoner lar deg velge mellom vanlig bensin og en litt dyrere spesialbensin. Ifølge de som selger bensinen, skal spesialbensinen sørge for at du kommer deg litt lenger per liter du fyller. Men stemmer det?

– Vi har ingen erfaring med at du sparer veldig mye drivstoff ved å velge denne spesialbensinen. Det er i så fall så lite at du skal kjøre veldig mye før du merker det på lommeboka, sier Nils Sødal i NAF, og avslutter: Men det kan være at denne bensinen er bedre for motoren.

dieselbil

Bil og MC

Dieselmotoren er ikke død – men den kan forsvinne fra småbilene

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?