Santander

Miljø og teknologi

Derfor samarbeider Santander og CHOOOSE om å gjøre verden til et bedre sted

Klimaendringer handler ikke bare om politikk – det er et praktisk problem som må løses. Da handler det ikke om å velge bort, men å velge til. Enkle grep kan nemlig ha stor effekt.

Publisert: Oppdatert:

Tekst:
Andreas Handeland

Ansvarlighet skal være kjernen i alt vi gjør i Santander. Og er det noe vi alle i høyeste grad har ansvaret for er det å ta vare på kloden til de som kommer etter oss.

Det er mange som er klimabevisste og som gjør fantastiske ting for å gjøre verden grønnere. Men de aller fleste forteller deg hva du ikke skal gjøre – ikke nødvendigvis hva du kan gjøre for å bidra positivt.

– Vi ønsket å finne et bærekraftig selskap vi kunne samarbeide med, som heller muliggjør enn å rette en moralsk pekefinger mot alt som er feil. CHOOOSE er et selskap vi deler verdier med, forteller Anna Berndtsson, marketing- og sponsormanager i Santander.

– Vi tror «pink and positive» har en langt bedre effekt på folk enn «green and grumpy». Det er mer virkningsfullt å bidra til positive og effektive løsninger, enn å bruke skremselspropaganda som viser hvor galt det går her i verden, fortsetter hun.

Miljø og teknologi

– Jeg har mer tro på gulrot enn pisk

– Man kan ha to tanker i hodet

Hun får støtte av Andreas Slettvoll, administrerende direktør og en av grunnleggerne av CHOOOSE.

– I stedet for å si «ikke spis kjøtt», sier vi «spis heller ei pannekake». Det er litt sånn vi jobber. Vi fokuserer på enkle grep man kan gjøre for å fjerne sitt CO2-fotavtrykk, sier Slettvoll.

Han er tydelig på at klima handler om mye mer enn politikk, og at endringene er en utfordring vi alle må løse sammen. Da handler det om å kunne ha mer enn én tanke i hodet på en gang.

– Vi har et ekstra stort ansvar med en så stor kundemasse som vi har.

Anna Berndtsson

— Marketing- og sponsormanager i Santander

– Jeg synes det er kult at en stor bank som Santander har to tanker i hodet samtidig. De tenker på og jobber for et bedre klima, samtidig som de er en innovativ bank, sier Slettvoll.

– Vi har et ekstra stort ansvar med en så stor kundemasse som vi har. Nordmenn er klimabevisste og gjør allerede mye bra for miljøet. Hvis vi i tillegg kan belyse klimavennlige valg, samt tilrettelegge for riktige produkter og tjenester, kan vi akselerere det grønne skiftet, sier Anna Berndtsson.

Anna Berndtsson i Santander og Andreas Slettvoll i Chooose er enige i at det er bedre å bidra til positive og effektive løsninger, enn å bruke skremselspropaganda som viser hvor galt det går.

Penger til FN-sertifiserte miljøprosjekter

Så, hvordan jobber CHOOOSE? Jo, det handler om å fjerne mer CO2 enn fotavtrykket du setter igjen på jorda, og med det bli klimapositiv.

Kort fortalt kjøper CHOOOSE ut og sletter klimakvoter fra de beste FN-sertifiserte miljøprosjektene verden over – som er avhengige av disse pengene for å i det hele tatt bli gjennomført. Det kan eksempelvis være en solcellepark som erstatter et kullkraftverk eller annen forurensende virksomhet. En kvote tilsvarer ett tonn med CO2-reduksjon et annet sted i verden.

Bil og MC

Hva slags effekt har bomringen på byen den omkranser?

Tjenesten er abonnementsbasert. CHOOOSE tilbyr abonnementer som lar deg, eller arbeidsgiveren din, fjerne inntil fire ganger ditt eget CO2-fotavtrykk.

– På denne måten kan alle være med å gjøre en stor forskjell rundt globale CO2-utslipp. Det finnes mange grep man kan gjøre selv, men en stor del av «fotavtrykket» man har som en gjennomsnittlig nordmann er vanskelig å gjøre noe med. Med vår løsning kan man redusere utslippet med mange tonn globalt. Og ett tonn CO2 er veldig mye! Det tilsvarer faktisk en gigantisk ballong som er 10 meter i diameter, fylt opp med forurensing, sier Andreas Slettvoll.

Fungerer det?

Svaret på det er et rungende ja! CHOOOSE har nå abonnenter i mer enn 50 land over hele verden, som i 2018 bidro til å redusere til sammen mer enn 150 000 tonn CO2!

Miljø og teknologi

Slik skal vi fjerne CO2-utslipp tilsvarende 18 000 luftballonger

Sammen med CHOOOSE gjorde vi i Santander Norway Cup 2018 til verdens største klimapositive arrangement. Vi kjøpte ut FN-sertifiserte kvoter og fjernet da ved å støtte dedikerte miljøprosjekter et større CO2-avtrykk enn arrangementet skapte.

Dette viser at klimatiltak kan være engasjerende og gøy – noe over 15 000 besøkende på vår stand var enige i.

I 2019 er Oslo europeisk miljøhovedstad, og nå jobber vi i Santander sammen med CHOOOSE for å nå noen nokså ambisiøse klimamål vi har satt oss. Det kan du lese mer om her.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?