Norgesmester på billån

Bil og MC

Slik ble vi norgesmestere på billån og leasing

– Vi føler oss faktisk like mye som en aktør i bilbransjen som i bankbransjen. Bil er rett og slett en bærebjelke og en livsgnist i Santander-kulturen.

Publisert:

Tekst:
Katrine Øyvåg
Foto:
Hampus Lundgren

Camilla Nordby Jørgensen er Santander Consumer Banks salgsdirektør for bil i Norge. Hun er stolt av å jobbe i en bank som har 30 prosent markedsandel på bilfinansiering; billån og leasing.

– Vi er blitt så store på bil nettopp fordi bil er en så stor del av kulturen i selskapet. Det har alltid vært en bilkultur hos Santander i Norge – og det gjør noe med tankesettet til alle som jobber hos oss. Vi er rett og slett en gjeng som er veldig opptatt av både bil og sunn økonomi, forteller Nordby Jørgensen.

– Holdningene til finansiering av bil har endret seg voldsomt. I dag er det helt stuerent å ta opp billån – faktisk finansierer 7 av 10 bilen på en eller annen måte, sier Nordby Jørgensen.

I dag er det mange som forbinder Santander i Norge med forbrukslån og kredittkort. Ikke alle er klar over at det er billån og leasing som på mange måter er den viktigste bærebjelken i selskapet.

Har du testet billånskalkulatoren? Sjekk hva et billån koster deg

Billån med historie – finansierte noen av Norges første biler
  • Ved inngangen til år 1900 var det registrert to biler i Norge
  • I 1920 var tallet 6700 inklusiv busser
  • I perioden fra 1950 fram til rasjoneringen ble opphevet i 1960, økte antallet personbiler med rundt 150 000 – 215 000
  • 1976 var det registrert én million biler
  • I 1998 kjørte 1 786 000 personbiler på norske veier
  • Ved inngangen til 2017 var det registrert 2 662 910 personbiler i Norge, hvorav nesten 100 000 var elbiler. Økningen i antall personbiler var 2,1 prosent fra året før, mens antall el-biler økte med over 40 prosent.

(kilde: SSB)

Kultur henger ofte sammen med historie. Og historien om Santander og bil startet nettopp i det tiåret da bilen ble allemannseie – i 1963 – som Elcon Leasing.

– Det er klart vi er stolte av å ha vært med på dette. Bilen har vært viktig for utviklingen av samfunnet, og historien ligger i ryggraden til selskapet. Det var en gang helt andre holdninger til finansiering av bil, og en bil skulle helst betales kontant. Tok du opp lån, risikerte du at naboen kikket rart på deg. Både på 70-tallet og 80-tallet fulgte det en bok med bilen om du finansierte den. I denne var det giroer som skulle betales, forklarer Jørgensen.

Folks økonomi er annerledes, og mange ser at det lønner seg å ta opp et eget lån til bil istedenfor å finansiere den gjennom for eksempel et boliglån.

Camilla Nordby Jørgensen

— Salgsdirektør for bil, Santander Consumer Bank

I tillegg til bilfinansiering tilbød også Elcon Finans leasing av maskiner og annet utstyr. På 80-tallet ble selskapet overtatt av Gjensidige Forsikring – og senere Gjensidige Nor og DNB NOR. I 2004 skjedde det som skulle bli et spansk-norsk bil-eventyr. Spanske Banco Santander kjøpte Elcon Finans.

– Holdningene til finansiering av bil har endret seg voldsomt. I dag er det helt stuerent å ta opp billån – faktisk finansierer 7 av 10 bilen på en eller annen måte. Folks økonomi er annerledes, og mange ser at det lønner seg å ta opp et eget lån til bil istedenfor å finansiere den gjennom for eksempel et boliglån, sier Nordby Jørgensen.

Bank + bilforhandler = en pakke som fungerer

–  90 prosent av Santanders bilfinansiering blir til gjennom våre forhandlere, og det er nettopp dette samarbeidet som gjør oss gode for kundene. Vi kan bil og vi kan økonomi – og blir derfor et trygt valg for folk, sier Jørgensen og forklarer at det er nettopp den tette dialogen med forhandlerne som gjør at mange i Santander føler at de jobber i bilbransjen.

–  Mange av oss, både ledere og ansatte i kundeservice, har daglig kontakt med bilforhandlere i hele Norge. Det er som en trekant: Banken – forhandleren –  kunden. Egentlig er vi det minst viktige leddet. Vi er kun et middel for at forhandleren skal være godt rigget og for at kunden skal få en god opplevelse og gå fra butikken med de beste rådene, forklarer salgsdirektøren som også personlig er glad i bil.

–  Jeg får oftere spørsmål om trender rundt bil enn jeg får om rente og finans, innrømmer Camilla Nordby Jørgensen.

Møter fremtiden med visjoner

Santander Consumer Bank i Norge er altså en del av Banco Santander, en av verdens største finanskonsern. Hovedkontoret for Norden er på Lysaker rett utenfor Oslo. Norden er et satsningsområde for den internasjonale banken som har 1400 ansatte i Norge, Sverige og Danmark.

 

Behovene endrer seg. Folk endrer vaner – og samfunnet er i utvikling.

Camilla Norby Jørgensen

— Salgsdirektør for bil, Santander Consumer Bank

Banken er markedsledende i Norge innen bil- og fritidsfinansiering. Dette betyr skreddersydde lån både for bil, MC, caravan, ATV, scooter og båt. I tillegg er privat leasing av bil en veldig populær modell. Camilla Norby Jørgensen tror at Santander har fått og beholder denne posisjonen fordi de tror på det de gjør, og hele tiden utvikler produktene.

–   Behovene endrer seg. Folk endrer vaner – og samfunnet er i utvikling. Unge mennesker er ikke lenger like opptatt av å eie. Delingsøkonomi kommer til å bli stadig viktigere i fremtiden. Vi lever i en tid med utvikling av selvkjørende biler. Vi setter oss aldri ned for å se på tallene – for vi er hele tiden i prosesser med utvikling av nye produkter for være der med de rette tjenestene når kundene trenger dem, forteller Jørgensen som gleder seg til alt den raske utviklingen har å by på.

Billån og leasing i hele Norge

Norge er et langt land. Ikke alle har tilgjengelig kollektivtransport som er forenelig med hverdagens behov for transport. Mennesker som bor på steder uten god buss- og togforbindelse skal også hente i barnehagen, delta på stevner og treninger, komme seg på jobb og besøke familie.

– I urbane strøk er det selvfølgelig viktig å tenke gode kollektive løsninger for transport. Og når du skal velge bil, er det viktig å tenke på hva slags bil du faktisk trenger. Forbrukernes valg drives av et marked, og dette regulerer seg selv. Folk er opptatt av miljø. Det er vi også – men vår jobb er først og fremst å legge til rette for hverdagen til folk – i hele Norge, sier salgsdirektøren.

Du er kanskje interessert i disse sakene ?