Santander

Bil og MC

Slik var bilens spede barndom

Tre ulike teknologier sloss om å vinne markedet i bilens barndom sent på 1800-tallet. Vet du hvilke?

Publisert: Oppdatert:

Tekst:
Pål André Skogen
Foto:
Peter Hjertholm / iStock

De siste årene har mange diskutert fremtidens biler. Kommer elbiler til å ta helt over, vil forbrenningsmotoren fortsatt være ledende – eller kommer hydrogen til å gjøre seg gjeldende?

Denne kampen mellom hvilken teknologi som skal drive bilene fremover er langt fra ny. Selv om forbrenningsmotorene har vært ledende i mange tiår nå, var kampen hard også da de første bilene så dagens lys.

Stein Pettersen på Teknisk Musem

BILEKSPERT: Stein Pettersen har jobbet i og med bilbransjen i en årrekke, og har god oversikt over hva som har formet bilen slik vi kjenner den i dag.

– Akkurat når bilindustrien startet strides de lærde om. Noen vil si at det startet allerede med de dampdrevne løsningene som kom på 1700-tallet, men mange vil nok si at Benz Patentwagen fra 1886 er den første moderne bilen, sier Stein Pettersen.

Han er i dag PR- og informasjonssjef for Opel og Citroën i Norge, men har vært biljournalist og redaktør siden tidlig på 90-tallet – og har derfor bedre kontroll på bilens historie enn de fleste.

Tre konkurrerende teknologier

– I bilismens spede barndom var det i hovedsak tre teknologier som konkurrerte: Det var forbrenningsmotoren, men det var også damp, som hadde vært på markedet en stund, og noe som kanskje overrasker en del i dag: Elbilen.

Reklame for elbil fra 1912

TIDLIG ELBIL: Detroit Electric var bare én av mange produsenter av elbiler på tidlig 1900-tall.

Elektriske biler var ifølge Pettersen veldig vanlig, særlig i USA, i perioden fra rundt 1900 og frem til mellomkrigstiden:

– Allerede den gang hadde elbilen mange av de samme fordelene som i dag: De var stillegående, og hadde lite vibrasjoner slik at de var komfortable. Dessuten trengte de ingen girkasse, slik at de var enklere å både bygge og kjøre.

Etterhvert begynte likevel forbrenningsmotorene å ta over stadig større deler av markedet. Ifølge eksperten var det flere grunner til dette.

–  Forbrenningsmotoren var relativt billig å produsere og man hadde grei tilgang på drivstoff. Etterhvert ble det utviklet nye løsninger som gjorde den mer effektiv, og man fant etterhvert nye måter å løse girutvekslingen på, som også gjorde det enklere.

Bil og MC

Dette skjer med rekkevidden på elbiler i årene som kommer

Fra nytte og leketøy til allemannseie

Da de første bilene dukket opp, var de en erstatning for hestene som hadde dominert i hundrevis av år, forteller Pettersen.

– Det var en del av de kommersielle transportbehovene som ble løst først da bilen kom, og da som nå var det gjerne de med en del penger som var først ute med ny teknologi.

– I USA var overgangen fra at biler var et relativt sjeldent syn til at de aller fleste hadde tilgang på en bil forholdsvis rask. Rundt 1910 var det uvanlig med biler, men allerede da man begynte å nærme seg 1930 hadde fire av fem amerikanske familier tilgang på bil.

I Europa, og særlig i Norge, var utviklingen derimot ganske mye tregere.

– Frem til krigen var det rundt én bil per 50. innbygger i Norge, og de som fantes ble gjerne brukt til transport av turister og varer. Det var først en stund etter krigen at massebilismen kom til Norge, sier Pettersen.

Ulike perioder med innovasjon

Gjennom bilens historie har det ifølge Pettersen vært kontinuerlig utvikling, og det er umulig å peke på én periode som den mest innovative. Det er likevel mulig å se tegn på at bransjen har hatt ulike fokusområder gjennom historien.

Bil og MC

Slik utvikles dieselmotoren for å være konkurransedyktig i fremtiden

– Rundt århundreskiftet hadde man jo blanke ark og det var flere teknologier som konkurrerte. På den tiden testet man veldig mange ulike løsninger for både fremdrift og betjening, sier han.

Bilen i sin nåværende kjente form ble også sementert på tidlig 1900-tall. Da kanskje særlig med legendariske T-Ford i spissen. Det var verdens første samlebåndproduserte bil, og den revolusjonerte bilismen i USA.

– Når ingeniørkunsten og innovasjonen kom til Europa rett etter krigen gikk det også veldig fort fremover. På 50-tallet var det komfort som sto i fokus, mens 60-tallet kjennetegnes av massebilismen og mer effektive produksjonsmetoder, forteller eksperten.

Bensinmotor

Bil og MC

– Bensinmotoren vil være i produksjon i mange tiår fremover

På denne tiden gikk mange, særlig europeiske bilprodusenter, tilbake til forhjulsdrift. Det var en del som hadde gjort det tidligere, men normen var fortsatt bakhjulsdrevne biler – noe som gjorde produksjonen, og dermed bilene, dyrere.

– Hvis man ser på en ikonisk bil som Mini, så har den ett hjul i hvert hjørne og etter datidens standard veldig god plass. Det revolusjonerte markedet og gjorde bilen tilgjengelig for veldig mange flere, avslutter Pettersen.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?