Ferie og Fritid

Slik får du den beste prisen for din bobil eller campingvogn

Ekspertens råd: Skap trygghet for kjøperen og gjør annonsen attraktiv.

Publisert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
Thomas Haugersveen

Du som skal selge en bobil eller en campingvogn vil gjerne ha mest mulig igjen for objektet ditt. En potensiell kjøper vil ha mest mulig for pengene sine og samtidig sitte igjen med følelsen av å ha gjort en god handel.

Rune Lysaker fra Mysen Caravan vet det meste som er verdt å vite om det å selge caravanprodukter. Han deler gjerne sine gode råd for at både du som selger, samt vedkommende som handler, skal være fornøyde.

Trygghet og troverdighet kan være avgjørende

En campingvogn eller en bobil er for de aller fleste en betydelig investering. Derfor skal man ikke undervurdere viktigheten av at man som selger vekker tillit hos en potensiell kjøper. Det å kunne vise til at vogna eller bobilen er godt passet på og vedlikeholdt, kan være forskjellen på å få solgt og ikke.

– Det er absolutt en fordel å ha gjennomført service og en sjekk før man selger. Ikke minst bør man få tatt en tetthetskontroll slik at begge parter vet at det ikke er lekkasjer på gang. Men husk at du bør bestille time i god tid i forveien, for det er ikke lett å få til dette midt i den hektiske sesongen, sier Lysaker.

Rune Lysaker understreker viktigheten av å få tatt en sjekk av objektet før salg. Her utfører han en tetthetskontroll.

Få objektet til å skille seg ut

Når du bruker markedsplasser på nettet, eller kanskje annonserer et objekt i sosiale medier, konkurrerer du med mange andre aktører om kjøpernes oppmerksomhet. En riktig pris er selvsagt viktig for å ikke bli uinteressant, men også det visuelle spiller en vesentlig rolle for at din annonse ikke skal «drukne» i mengden.

– Bilder har veldig mye å si for oppmerksomheten et annonsert produkt får. Spesielt viktig er det at enheten er skikkelig rengjort, slik at den fremstår som delikat, og at det ikke er for mye «stæsj» og rot med på bildene, forteller Lysaker.

Pass også på å fremheve fortrinn ditt objekt har kontra andre på markedet. Er den ekstra romslig? Finurlige, praktiske løsninger som gjør livet ombord enklere? Kanskje den har kostbart tilleggsutstyr installert, som kjøper vil slippe å gå til innkjøp av selv?

Er vogna eller bobilen såpass ny at det gjenstår garanti- eller reklamasjonstid, er dette viktig å poengtere i annonsen. Det kan forsterke troverdigheten, som kan være forskjellen på å få solgt eller ikke.

Ferie og Fritid

Slik finansierer du en bobil

– Omsettes og brukes hele året gjennom

De fleste forbinder kanskje campingvogner og bobiler med sommer og sol. Men ifølge eksperten er det ikke lenger nødvendigvis slik at caravanmarkedet ligger i dvale på vinterstid.

– Sesongen har de siste årene stadig blitt utvidet. Tidligere var campingvogner og bobiler på mange måter rene vår- og sommerprodukter, men nå både omsettes og brukes disse hele året gjennom. Før kunne man tiltrekke seg stor oppmerksomhet dersom man kjørte en bobil på veien i februar – nå er dette nokså vanlig, sier Lysaker.

Dersom du velger å selge din campingvogn eller bobil på vinterstid, vil du – spesielt som privatperson – kunne oppleve et litt tregere marked enn i høysesongen. Da kan det være lurt å fremheve egenskaper og utstyr som er relevant for årstiden. Er eksempelvis bobilen skodd med vinterdekk bør dette absolutt komme frem i annonsen.

Rune Lysaker har lang erfaring med salg av caravanprodukter. For ham er det viktig at både kjøper og selger er fornøyd med handelen.

Lar forhandleren gjøre jobben

Det å selge noe selv, enten det er en bil, båt, motorsykkel, bobil eller campingvogn, kan være en krevende prosess. For de fleste kjøpere er dette blant de største investeringene de gjør, og det hele kan være både langtekkelig, skummelt og omstendelig.

– Noen liker jo veldig godt kjøp og salg, og vil gjerne gjøre dette privat på egen hånd. Andre orker ikke engang tanken, og vil gjerne få hjelp av en forhandler, sier Lysaker.

Han forteller at man som kjøper er bedre ivaretatt av forbrukervernet vi har i Norge hvis man handler av en forhandler.

– Som regel er det noe dyrere å handle hos en forhandler enn å kjøpe privat. Men det er mange som er villige til å betale litt ekstra for god service, kompetansen fagfolk besitter, samt tryggheten som forbrukerkjøpsloven gir, avslutter Rune Lysaker.