Ferie og Fritid

Slik finner du en sykkel som passer til ditt bruk

Det finnes en rekke ulike sykkeltyper å velge blant, og prisene spenner fra det overkommelige til det særdeles kostbare. Hva skal du se etter for å få dekket dine behov?

Publisert: Oppdatert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
iStock

Det blir mer og mer populært å sykle. Faktisk er Oslo eksempelvis én av de fem byene i verden der veksten er størst, viser tall fra Eco Counter. Som nybegynner kan det imidlertid være vanskelig å få oversikt over de ulike sykkeltypene som finnes og hva som passer ditt bruk.

Det første spørsmålet du må stille deg selv er hva du skal bruke sykkelen til. Er det snakk om et rent transportmiddel, eller ser du for deg å bruke sykkelen til trening og lengre turer? Er det i så fall snakk om turer på landeveien, på grusveier i marka eller på trange skogsstier?

Ferie og Fritid

De beste reisemålene for deg som liker terrengsykling

Ikke la deg skremme av utstyrshysteri

Tohjulingens økende popularitet kan gi mange av oss et litt skjevt bilde på hva som skal til for å bruke sykkelen til henholdsvis transportmiddel og som treningsform.

Hvem kjenner vel ikke en aktiv syklist eller en ivrig mosjonist som bruker mye tid og ressurser på interessen sin?

Da er det ofte lett å bli skremt av prisnivået. Det er lett å få inntrykk av at både sykkelen i seg selv, delene og utstyr koster skjorta, men slik trenger det ikke være. For selv om en landeveisentusiast bruker flere titusener på en ny sykkel, betyr ikke det at du som nybegynner eller hobbymosjonist trenger å gjøre det samme for å få en god opplevelse. Faktisk er det neimen ikke sikkert du merker særlige forskjeller på en god sykkel til 10 000 kroner og toppmodellene til nærmere 100 000.

Selv om kompisen din – som kanskje er aktiv syklist eller ivrig mosjonist – har dyrt sykkelutstyr, betyr ikke det at du trenger det. De fleste nybegynnere kommer langt med en sykkel til noen få tusenlapper, samt enkelt tilbehør.

Små, men store forskjeller

Hovedforskjellene mellom en dyr og en middels dyr sykkel handler i hovedsak om girsystem, vekt og aerodynamikk. De mer kostbare modellene har komponenter som både tåler mer og veier mindre, men som regel vil rytterens form og teknikk utgjøre mer enn noen gram på vektskåla.

Som fersk hobbysyklist vil de enklere girløsningene fra Shimano og SRAM (som leverer til de aller fleste produsenter) være mer enn gode nok – så lenge de blir tatt vare på. Et rimelig girsystem som er godt tatt vare på i form av vask, smøring og justering vil alltid være bedre enn et neglisjert system til dobbel pris.

Om spareform - Jeanette Skogrand, Santander

Bedre økonomi

Hva slags spareform bør du velge?

Tidligere var sykler med lettere ramme i karbonfiber forbeholdt proffene og de med ekstra dype lommebøker. Men dette har de siste årene også blitt vanlig på sykler i rimeligere prisklasser. Karbonrammene er stivere enn aluminiumsrammer, samtidig som de absorberer ujevnheter i større grad – som gjør at sykkelen blir mer komfortabel. Det er imidlertid verdt å huske på at en rimelig sykkel med en god aluminiumsramme, gjerne byr på et bedre girsystem enn en karbonsykkel til samme pris.

Tidligere var felgbremser, der klosser klemmes mot felgkanten, det mest vanlige. De siste årene har imidlertid skivebremser blitt stadig mer vanlig. Disse er vesentlig bedre enn felgbremser på de aller fleste punkter, og er særlig viktig for deg som kommer til å sykle i dårlig vær.

Skivebremser har vært standard på biler og motorsykler i mange år, og nå blir det stadig vanligere i sykkelverdenen også. De gir bedre bremseeffekt – spesielt i vått vær.

For deg som skal sykle til jobb

Hvis du først og fremst er ute etter et transportmiddel i hverdagen er det flere muligheter som kan passe. Hva slags sykkel du skal velge avhenger av ting som avstand, terreng, praktiske behov og hvorvidt du har treningsambisjoner.

Dersom effektiv transport og komfort står høyt på prioriteringslista, og du vil ha den enkleste veien til og fra målet ditt, er elsykkelen et åpenbart alternativ. Den gjør steget inn i sykkelverdenen langt lettere for mange, og gjør syklingen effektiv og komfortabel på samme tid. Til gjengjeld er prisene på gode modeller fortsatt relativt høye.

For en best mulig opplevelse bør du velge en modell der motoren sitter montert i kranken. I så fall må du regne med å betale fra rundt 20 000 kroner og oppover for en modell med god batterikapasitet.

Ønsker du at sykkelen skal være forsikret på reisen?

Ferie og Fritid

Med kredittkort fra Santander får du reiseforsikring inkludert

Et par tusenlapper ekstra kan være en god investering

Dersom du bor i byen og har relativt kort vei til jobb kan en enkel bysykkel fungere utmerket. Disse får du i en rekke prisklasser, men det er lurt å styre unna de aller rimeligste modellene. Disse er gjerne veldig tunge og ofte utstyrt med de aller enkleste komponentene. Da er det bedre å legge til et par tusenlapper ekstra og få en vesentlig bedre sykkelopplevelse.

Har du ambisjoner om å komme deg raskt frem? Da kan en såkalt cyclocross eller grusracer være et alternativ. Selv om disse opprinnelig er tiltenkt sykling på grusveier, fungerer de nemlig også utmerket som pendlersykler på asfalt. De har blant annet en litt snillere sittestilling og bredere dekk enn landeveissykler. Dermed byr de på litt mer komfort – uten at du må ofre fartsressurser. 

En cyclocross-sykkel er både rask og allsidig – uansett underlag. Den er også hakket mer komfortabel enn en ren landeveissykkel.

For deg som vil trene

Mange har trening som hovedmisjonen når sykkelen tas frem. Da vil sannsynligvis en landeveissykkel eller en cyclocross være det beste alternativet. De smale dekkene og den fremoverbøyde sittestillingen gjør at en landeveissykkel ikke er spesielt komfortabel, men gevinsten får du i form av lavere rullemotstand og dertil høyere hastighet.

Ihuga entusiaster er opptatt av å ha en sykkel som veier minst mulig, men som nybegynner eller hobbymosjonist er ikke dette noe du trenger å fokusere særlig på. Du vil få mye sykkelglede ut av de rimeligere modellene også.

En landeveissykkel er, som navnet sladrer om, kun beregnet for asfalt. Mange liker å ta i bruk skogen som treningsarena, og da kan en cyclocross-sykkel være en god løsning. I tillegg til å være hakket mer komfortabel, har den bredere dekk som gjør at den fungerer utmerket på grusveier i marka.

En landeveissykkel byr på lav rullemotstand og høy fart, men er ikke like komfortabel som andre sykkelalternativer. Og den liker seg åpenbart best på asfalt.

For deg som skal sykle i skogen

Det er fantastisk å utforske Norges fantastiske natur med sykkel. Men det krever gjerne litt grovere og mer holdbart redskap enn turene til og fra jobb. Så lenge du holder deg på gruslagte veier er en grusracer eller cyclocross utmerkede alternativer.

Skal du derimot utforske stier dypere inn i skogene eller på fjellet, er en fulldempet stisykkel den riktige løsningen. Da får du tilgang til områder som forblir utilgjengelige for de aller fleste andre syklister.

Terrengsyklene er mer solide enn grusracerne og veier dermed en god del mer. Demperne vil også føre til at mindre energi vil overføres direkte til hjulene, slik at dette er sykler som er vesentlig tyngre å sykle på. Har du planer om å pendle effektivt i hverdagen på jevnt underlag, er det derfor anbefalt at du styrer unna stisykler.

En fulldempet stisykkel byr på vesentlig bedre komfort og fremkommelighet på sti i skogen, men oppleves tyngre å sykle med på asfalt enn sykler beregnet til formålet.

Bedre økonomi

Gebyrfri Visa er skreddersydd for handel på nett

Priseksempel Gebyrfri Visa: Eff.rente 23,4 %. Kr 15 000 o/12 mnd. Kostnad kr 1780. Totalt kr 16 780.