Ofte stilte spørsmål ved kjøp og salg av kjøretøy

Her finner du ofte stilte spørsmål vi får fra kunder som tar opp et nytt lån hos oss. Finner du ikke det du lurer på? Kontakt oss på tlf 210 83 100

Søknad 

  • Kan jeg kjøpe av privatperson?

Ja, vi tilbyr finansiering til kjøp hos våre samarbeidene forhandlere og av privatpersoner.

 

  •  Kan et lånebevis gjøres om til et lån?

Et lånebevis er en uforpliktende bekreftelse fra Santander som forteller deg hvor mye du kan låne. Et lånebevis kan gjøres om til et lån innen 3 måneder. Ta kontakt med oss på telefon 210 83 100.

 

  • Kan jeg kjøpe bil av samboer/ektefelle?

Nei, vi får ikke gyldig pant i bilen ved kjøp av noen som er bosatt på samme adresse.

 

  • Kan jeg finansiere et objekt jeg allerede eier?

Nei, kun dersom du ønsker å flytte eksiterende salgspantlån til oss.

 

  • Tilbyr dere lån på firma?

Ja, vi tilbyr næringslån. Ta kontakt på telefon 210 83 880 for tilbud.

 

  • Tilbyr dere leasing?

Ja, både til privatpersoner og på firma. Ta kontakt på telefon 210 83 880 for tilbud.

 

  • Kan jeg låne inkludert omregistreringsavgift?

Ja, det kan du. Vi må utbetale pengene til selger, så da må det fremkomme i kjøpekontrakten at selger skal betale denne.

 

  • Jeg bytter inn bilen min, men får ikke dekket hele restlånet. Kan jeg få det beløpet inkludert i det nye lånet?

Nei, det er dessverre ikke mulig. Vi tar pant/sikkerhet i prisen på ny bil, og kan ikke inkludere gammel gjeld. Differansen mellom innbyttepris og restgjeld må enten betales inn på egenhånd, eller du kan søke «Blancolån» hos kundeservice i banken du har det eksisterende lånet.  

 

  • Ved kjøp av campingvogn, kan jeg låne inkludert fortelt/plass etc.?

I utgangspunktet ikke, da vi ikke får tatt pant i slike ting. Dersom prisen ikke avviker iht. andre tilsvarende vogner, kan det allikevel inkluderes.

 

  • Kan jeg flytte lånet mitt til Santander?

Ja, dersom du har et salgspantlån på objektet kan du flytte lånet til Santander. Viktig å merke seg at restgjeld og nedbetalingstiden må forbli tilsvarende som gjenstår på lånet du har i dag. Ta kontakt på tlf. 210 83 100 for tilbud på dette.

 

  • Finansierer dere bilkjøp fra utlandet (import)?

I utgangspunktet ikke. Dersom en norsk forhandler bistår med importeringen, kan vi betale lånebeløpet til aktuell forhandler etter at bilen er registrert på norske skilter. Vi får ikke betalt penger ut av landet, da vi er pliktige til å betale til et norsk kontonummer.

 

  • Når kan jeg overta objektet?

Du kan ta over objektet etter du har signert låneavtalen med Santander. Selve overtakelsen blir en nærmere avtale mellom deg og selger av objektet.

 

  • Hvilken forsikring må jeg ha på bilen min?

Alle som eier bil er pliktig til å ha den forsikret, og kravet er det vi kaller ansvarsforsikring. Når du tar opp et ordinært billån eller leaser en bil må du også ha full kaskoforsikring. Det gjør at forsikringen dekker alle skader på bilen, noe som er trygt for deg som kunde og oss som finansieringsselskap.

 

  • Hva er trafikkavgift?

1. januar 2018 endrer årsavgiften navn til trafikkavgift, samtidig vil det være forsikringsselskapene som skal kreve denne inn. Det betyr at det er sammen med den ordinære forsikringsfakturaen at trafikkavgiften nå skal kreves inn. Nytt med ordningen er at du kun betaler trafikkavgift for de dagene du har en aktiv ansvarsforsikring. Det vil si så lenge du har skilter på bilen.


Utbetaling

 

  • Når blir pengene overført?

Vi er pliktige til å utbetale pengene til selger, så snart alt av lånedokumenter er mottatt. Dette inkluderer kjøpers avtale med Santander, samt kopi av signert kjøpekontrakt og salgsmelding/vognkort del 2. Dette forutsetter også at objektet er fri for heftelser, eller at heftelsen blir innfridd av vår betaling. Pengene vil da være synlig på selgers konto om 1-2 virkedager.

 

  • Hvor utbetales pengene?

Vi utbetaler pengene direkte til selger av objektet ved salgspantlån. Dersom det er en restgjeld på objektet, må beløpet vi har til rådighet dekke restgjelden før utbetalingen skjer.

 

  • Det er en heftelse på objektet jeg ønsker å kjøpe i dag, hvordan løser vi det?

Vi er like interessert i å betale ut en eksisterende heftelse på aktuelt objekt som deg. Lånesummen må dekke restgjelden på lånet til selger. Da betaler vi ut restgjelden først, og det overskytende til selgers konto.

1)      Dersom restgjelden er lavere enn lånesummen, betaler vi ut heftelsen på objektet i første omgang og overskytende beløp går til selgers konto.

2)      Dersom selger har høyere restgjeld på lånet enn hva salgsprisen er, må selger delinnfri med den overskytende summen (restgjeld på lån – salgspris) før vi foretar vår utbetaling.

 

  • Det står fortsatt at det er pant i selgers navn i Brønnøysundregisteret, men dette skulle Santander ha ordnet?

Det kan ta opptil 3 uker fra heftelsen er nedbetalt til det er oppdatert i Brønnøysundregisteret. 

 


Signering

 

  • Hvordan signerer jeg lånedokumentene?

Dersom registreringsnummeret foreligger på objektet, kan du signere elektronisk med BankID. Foreligger ikke registreringsnummeret, må vi ha dokumentene i retur originalt (pr. post).

 

  • Jeg får beskjed om at «feil data er tastet inn» da jeg skal logge inn med BankID, men det er korrekt data. Hva er galt?

Da kan det være at BankID ikke er åpnet for bruk andre steder enn i aktuell bank. Kontakt banken du har BankID for å sjekke.

 

  • Jeg får ikke signert alle dokumenter med BankID.

Forsøk i første omgang på en ny nettleser (vi anbefaler Google Chrome) eller slett leserloggen på nettleseren du benytter. Har du fortsatt problemer, må du selvfølgelig kontakte oss på telefon 210 83 100.

 

  • Vi er to stk. på lånet, må vi begge signere kjøpekontrakt og salgsmelding/vognkort del 2?

Det holder at en av dere signerer kjøpekontrakten. Dersom dere begge skal stå som eiere av bilen, må begge signere salgsmelding/vognkort del 2. Om kun en av dere skal stå som eier, må kun vedkommende signere.

 

  • Må vi benytte kjøpekontrakten fra Santander?

Nei, dere kan fint benytte andre kjøpekontrakter. Om dere ønsker å benytte Santander sin kjøpekontrakt så finner dere den her.

 

  • Hvor sender jeg inn kjøpekontrakt og/eller salgsmelding/vognkort del 2?

utbetaling@santanderconsumer.no

 

  • Jeg har fått tilbud om et kaskofritt lån. Kan jeg allikevel ha fullkasko?

Ja, det kan du. På denne lånetypen er det ikke krav om mer enn ansvarsforsikring, men du kan ha delkasko eller fullkasko om du ønsker.

 

  • Kan mor/far stå på forsikringen?

Kun dersom mor/far er med på lånet, som medlånetager. For at dette skal være greit, må dere være folkeregistrert på samme adresse.

 

  • Må objektet være omregistrert før utbetaling?

Nei, vi krever kun en signert salgsmelding/vognkort del 2 mellom kjøper og selger. Dersom selger ikke står som eier av objektet i dag, må det dokumenteres salgsmelding i alle ledd.

 

  • Er det av betydning at objektet står som avregistrert i dag?

Ja. Objektet må være registrert på skilter før vi får utbetalt.  


Løpende lån

 

  • Kan jeg velge forfallsdato selv?

Ja, det er opp til hver enkelt. Informer om det i søknadsprosessen, eller i forbindelse med oppstarten av lånet. Du kan også endre dette i etterkant.

 

  • Jeg har fått min første faktura, hvorfor er terminbeløpet høyere enn avtalt?

Den første terminen kan være høyere enn de andre, dette skyldes at det kan være flere rentedager fra ditt lån ble utbetalt til første forfall enn normalt. Når du får din neste faktura vil beløpet være som normalt.

 

  • Må man følge avtalt betalingsplan, eller kan man betale mer om man har mulighet?

Man kan betale inn så mye man vil hver måned, og man kan også innfri lånet før avtalt nedbetalingstid er nådd – Uten ekstra kostnad.

 

  • Kan jeg se saldo på lånet mitt?

Dette fremkommer av fakturaen du mottar, eller så kan du kontakte kundeservice på tlf. 210 83 400

 

  • Hva er trafikkavgift?

1. januar 2018 endrer årsavgiften navn til trafikkavgift, samtidig vil det være forsikringsselskapene som skal kreve denne inn. Det betyr at det er sammen med den ordinære forsikringsfakturaen at trafikkavgiften nå skal kreves inn. Nytt med ordningen er at du kun betaler trafikkavgift for de dagene du har en aktiv ansvarsforsikring. Det vil si så lenge du har skilter på bilen.

 


Andre ofte stilte spørsmål

 

  • Selger bor langt unna. Hvordan løser vi det?

Selve overtakelsen blir en nærmere avtale mellom deg og selger. Vi kan sende deg lånedokumenter for signering før du har sett på objektet. Selv om du signerer avtalen med Santander, er du ikke knyttet til handelen før vi har mottatt signert kjøpekontrakt og/eller salgsmelding/vognkort del 2. På den måten kan du ha alt klart da du reiser for å se på objektet. Dersom objektet faller i smak, kan dere skrive kjøpekontrakt og fylle ut salgsmelding/vognkort del 2, og maile inn disse. NB! Vi utbetaler kun mellom kl. 08.00 og 16.00 på hverdager.

 

  • Selger vil ikke omregistrere bilen i mitt navn før han/hun har fått oppgjør for bilen. Hvordan kan det løses?

Vi krever kun en signert salgsmelding mellom eier av bilen og kjøper. Selger kan fint beholde vognkort del 2/salgsmelding, originalt, for så å levere til biltilsynet etter at oppgjøret er på konto. Dersom selger ikke er eier av bilen, må vi ha salgsmelding mellom eier og selger samt mellom selger og kunde.

 

  • Selger hevder det er mindre gjeld på bilen, enn det som står i Brønnøysundregisteret?

Summen i Brønnøysundregisteret er lånesummen, da selger tok opp lånet sitt. Selv om det er betalt ned betraktelig, vil ikke summen i registeret endre seg.

Lurer du på noe?

NYTT LÅN

Telefon: 210 83 100

man-fre 08:00 - 21:00

lørdager 09:00 -16:00

EKSISTERENDE LÅN

Telefon: 210 83 400

man-fre 08:00 - 18:00

lørdager stengt