Gå til hovedinnhold

Tilgjengelighetserklæring

Santander har forpliktet seg til å sikre at våre digitale finansielle tjenester er tilgjengelige for alle. Denne erklæringen beskriver hvilke tiltak vi har iverksatt for å overholde EUs tilgjengelighetslovgivning, og viser vår forpliktelse til å skape et inkluderende digitalt miljø.
 
Santander følger standarden WCAG 2.1 AA (Web Content Accessibility Guidelines).

Vurdering av tjenesten

Hjemmesiden er delvis i samsvar med WCAG 2.1-standarden på AA-nivå på grunn av avvikene og unntakene som står oppført nedenfor. Tjenestens tilgjengelighet har blitt vurdert av en tredjepart som er spesialisert på tilgjengelighet.
Tjenesten er testet på flere måter ved hjelp av ulike manuelle testmetoder, inkludert testing av tastaturkompatibilitet og funksjonalitet med skjermleser. I tillegg overvåkes tilgjengeligheten ved hjelp av et automatisert vurderingsverktøy. Nettstedet har en høy grad av samsvar/overensstemmelse, men det er en risiko for at enkelte komponenter ikke er helt i samsvar med kravene, som beskrevet nedenfor.
Santander har et pågående prosjekt for å gjøre dokumentene våre tilgjengelige i henhold til EAA for privatkunder. Vi har oppgradert systemene våre slik at de støtter tilgjengelighetsmerking av dokumenter, og vi jobber for tiden med å oppdatere disse slik at de blir tilgjengelige. Vi samarbeider også tett med tredjepartsleverandører for å sikre at endringene vi gjør internt, også gjenspeiles når kundene går inn i grensesnitt som leveres av tredjeparter (for eksempel signeringsprosesser osv.). Planen er at dette skal være klart innen 2025/Q3.

Tilgjengelighetserklæringer for våre kunder

Tilbakemelding på vår tilgjengelighet

Vi setter pris på tilbakemeldinger fra kundene våre og jobber kontinuerlig med å forbedre oss. Hvis du støter på barrierer for tilgjengelighet og har forslag til forbedringer, kan du kontakte oss på kundeservice.lan@santanderconsumer.no.
 

Hvorfor digital tilgjengelighet er viktig

Ifølge WHO lever rundt 16 prosent, derav 1 av 6 av den globale befolkningen med et "betydelig handikapp".  (åpner i nytt vindu) Dette tallet vil kun øke grunnet av blant annet en aldrende befolkning.

 Manglende digital tilgjengelighet medfører også økte administrative kostnader, da personer som selv kunne ha håndtert situasjonen, må kontakte kundeservice eller andre administratorer for å få hjelp til å løse oppgaver.

Tilgjengelighet handler ikke bare om syn, hørsel eller mobilitet - kognitive og midlertidige funksjonsnedsettelser påvirker også hvordan folk bruker digitale tjenester.

For personer med nedsatt funksjonsevne kan god digital tilgjengelighet være avgjørende for å få tilgang til offentlige tjenester. Men tilgjengelige nettsteder og apper er til fordel for alle: De er ofte raskere, enklere å bruke, enklere å vedlikeholde og reduserer byrden for administratorer.