Gå til hovedinnhold

Erklæring om retningslinjer for tilgjengelighet av webinnhold

Santander har forpliktet seg til å sikre at vårt digitale finansielle tjenestetilbud er tilgjengelig for alle. Denne erklæringen beskriver tiltakene vi har iverksatt for å overholde EUs tilgjengelighetslov, og viser vår forpliktelse til å skape et inkluderende digitalt miljø.
Santander følger Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 AA-standarden.

Teknologier som er brukt for å lage nettstedet

  • HTML 5
  • CSS 3
  • JavaScript

Testmiljø

Kontrollene av innholdsgjenoppretting ble utført basert på kombinasjonen i WCAG 2.1 AA-baseline, med følgende:
 
  • Nettlesere (nyeste versjon): Chrome, Edge, Opera og Firefox
  • Operativsystem: Windows 10/11
  • Testens omfang: Alle sider på santanderconsumer.no/

Verktøy brukt for å vurdere tilgjengeligheten

  • Skjermlesere: NVDA
  • Eye-Able
  • Google Lighthouse
  • Axe DevTools
  • Andi
  • Fargekontrastkontroll
  • ARC Toolkit
 

Tilgjengelighetsstatus

santanderconsumer.no oppfyller i stor grad WCAG 2.1-standarden på nivå AA, med noen avvik og unntak som er beskrevet nedenfor. Tilgjengeligheten til denne tjenesten har blitt evaluert av en tredjepart som har spesialisert seg på tilgjengelighet.
Tjenesten har blitt testet på flere måter ved hjelp av ulike manuelle testmetoder, inkludert testing av tastaturkompatibilitet og funksjonalitet med skjermleser. I tillegg overvåkes tilgjengeligheten ved hjelp av et automatisert vurderingsverktøy.
Santander har et pågående prosjekt for å gjøre dokumentene våre tilgjengelige i henhold til EAA for privatkunder. Vi har oppgradert systemene våre slik at de støtter tilgjengelighetsmerking av dokumenter, og vi jobber for tiden med å oppdatere disse slik at de blir tilgjengelige. Vi samarbeider også tett med tredjepartsleverandører for å sikre at endringene vi gjør internt, også gjenspeiles når kundene går inn i grensesnitt som leveres av tredjeparter (for eksempel signeringsprosesser osv.). Planen er at dette skal være klart innen 2025/Q3.

Mulig å oppfatte

WCAG 1.1.1 Ikke-tekstlig innhold (nivå A)

  • Noen dekorative bilder blir ikke ignorert av skjermlesere.

WCAG 1.2.3 Synstolking eller alternative medier (forhåndsinnspilt) (Nivå A)

  • Videoer fra før 28. juni mangler transkripsjon.

WCAG 1.3.1 Informasjon og relasjoner (nivå A)

  • Noen lister er ikke merket som slike.

WCAG 1.4.3 Kontrast (minimum) (Nivå AA)

  • Noe tekst har utilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.

WCAG 1.4.11 Kontrast utenfor tekst (nivå AA)

  • Noen komponenter eller grafiske elementer har utilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen.

WCAG 1.4.4 Endring av tekststørrelse (Nivå AA)

  • Noe tekst blir uleselig når skriftstørrelsen økes til 200 %.
    Håndterbar

Håndterbar

WCAG 2.1.1 Tastatur (nivå A)

  • På mobile enheter er tastaturnavigasjonen inkonsekvent.

WCAG 2.4.2 Sidetitler (nivå A)

  • Titlene på enkelte sider er irrelevante.

WCAG 2.4.3 Fokusrekkefølge (nivå A)

  • På enkelte elementer er fokus ikke synlig under tastaturnavigering.

WCAG 2.4.4 Formål med lenker (nivå A)

  • Tittelen og konteksten til noen lenker gjør det vanskelig å forstå deres funksjon eller mål.

WCAG 2.4.6 Overskrifter og merking (nivå AA)

  • På noen sider er ikke informasjonen strukturert på riktig måte med overskrifter.
  • På noen sider er dokumentstrukturen ikke konsekvent.

WCAG 2.4.7 Synlig fokus (nivå AA)

  • Fokusindikatorene på skjemaelementer er ikke konsekvente på tvers av nettlesere, f.eks. Firefox og Safari.

Forståelig

WCAG 3.1.1 Språk på siden (nivå A)

  • Språket på enkelte sider er ikke riktig konfigurert

WCAG 3.2.1 On focus (Level A)

  • Brukeren kan ikke forlenge øktens varighet i applikasjonsflyter.

WCAG 3.2.2 Ved inntasting (nivå A)

  • Noen skjemafelt fører til at konteksten på hele siden endres.

WCAG 3.3.2 Etiketter eller instruksjoner (nivå A)

  • Noen skjemafelt har ingen etikett.
  • Noen gjentatte skjemafelt på samme side har ikke konsistente etiketter.
  • Noen lignende skjemafelt er ikke gruppert sammen.

WCAG 3.3.3 Forslag til feilretting (nivå AA)

  • Noen skjemafelt inneholder ikke forslag til hvordan man kan rette opp feilinntasting.

Robust

WCAG 4.1.1 Syntaksanalyse (nivå A)

  • Noen sider har ugyldig kildekode: skriveregler, åpning, lukking og nesting av elementer, unike ID-attributter.
  • Noen HTML-tagger brukes kun til visuell presentasjon.

WCAG 4.1.2 Navn, rolle, verdi (nivå A)

  • Noen sideregioner er ikke merket som sådan.
  • På skrivebordet er hovedmenystrukturen ikke fullt tilgjengelig.

WCAG 4.1.3 Statusmeldinger (nivå AA)

  • I noen tilfeller beskriver ikke skjermleseren informasjonen korrekt.

Dokumenter

Santander har et pågående prosjekt for å gjøre dokumentene våre tilgjengelige i henhold til EAA for privatkunder. Vi har oppgradert systemene våre for å støtte tilgjengelighetsmerking av dokumenter, og jobber for tiden med å oppdatere disse for å gjøre dem tilgjengelige. Vi samarbeider også tett med tredjepartsleverandører for å sikre at endringene vi gjør internt, også gjenspeiles når kundene får tilgang til grensesnitt som leveres av tredjeparter (f.eks. signeringsprosesser). Planen er at dette skal være ferdig innen 2025/Q3.

Innhold som ikke er omfattet av tilgjengelighetsplikten 

Innhold som videoer og dokumentarkiv som er opprettet før 28. juni 2025 er ikke tilgjengelig.

Etablering av tilgjengelighetserklæringen

Denne erklæringen ble fastsatt 28. juni 2025 og oppdateres kontinuerlig etter behov, men minst én gang i året. Neste planlagte oppdatering vil finne sted senest 29. august 2025.

Unntak for uforholdsmessig byrde

Magasinet (/magasinet/) er foreløpig ikke tilgjengelig. Forbedring er planlagt.

Tilbakemelding om tilgjengelighet

Vi setter pris på tilbakemeldinger fra kundene våre og jobber kontinuerlig med å forbedre oss. Hvis du støter på barrierer for tilgjengelighet og har forslag til forbedringer, kan du kontakte oss på kundeservice.lan@santanderconsumer.no.

Tilsyn og videre tiltak

 
Hvis du ikke mottar et tilfredsstillende svar fra Santander innen vår normale svartid (vi prøver å svare innen 14 dager), kan du ta videre tiltak.
Kontakt representanten for dine lokale myndigheter. 
Diskrimineringsnemnda behandler klager om manglende universell utforming av IKT. 
Diskrimineringsnemnda (ekstern lenke åpnes i nytt vindu)