levere-leasingbil

Bil og MC

Vær forberedt når du leverer leasingbilen tilbake

Har du behandlet bilen pent, har du lite å bekymre deg for når leasingavtalen går mot slutten og du kanskje vil lease en ny bil. Her er noen tips til innspurten av leieperioden.

Publisert:

Tekst:
Sissel Fornes
Foto:
Stock

Når du skal kjøre til bilforhandleren eller leasingselskapet og levere bilen tilbake, er det som regel graden av slitasje som er spenningsmomentet. Når du kommer med bilen, skal dere sammen se over den, og utstyret som også skal returneres.

Det sier seg selv at den bilen du hentet som ny, ikke er like skinnende lenger. Det skulle bare mangle. Den er blitt brukt i all slags vær og har fraktet deg og familien til jobb og barnehage, på ferie og til fritidsaktiviteter. Folk har gått inn og ut av bilen, og bagasje og utstyr har blitt lempet inn og ut. Bruk setter selvfølgelig spor – men hvor går grensen mellom normal og unormal slitasje, egentlig?

Unormal vs. normal slitasje

Det er lettest å svare på hva som er unormal slitasje. Her har også Norges Bilbransjeforbund laget noen retningslinjer som de aller fleste bilforhandlere, NAF og andre baserer seg på.

Kort oppsummert: Har bikkja satt bitemerker i dashbordet, er det riper i rutene etter ski, småbulker i felgen, knekt antenne og flekker som ikke lar seg vaske bort i interiøret, er det å anse som unormal slitasje. Som leasingtaker må du da betale for at feil og mangler rettes.

Kostnadene beregnes på grunnlag av et testskjema som dere fyller ut sammen. Skulle dere være uenige om slitasjen, kan dere bli enige om å la KNA eller NAFs teststasjoner taksere skadene. Taksten vil da være bindende.

Men hva er da normal slitasje?

For normal slitasje finnes det ingen bransjestandard. Med andre ord går dette mer eller mindre på skjønn. Det én bilforhandler definerer som normal slitasje, vurderes ikke alltid likt hos en annen. Men som hovedregel kan vi si at normal slitasje fordrer at du bruker bilen normalt, ikke herjer med den, søler mat og drikke innvendig, eller riper og bulker den opp utvendig. Det beste rådet er i grunnen at du behandler den som om den var din egen – og av høy verdi for deg.

Slik unngår du unormal slitasje
  • Vær forsiktig når du parkerer, spesielt på trange steder
  • Gjennomfør servicer i henhold til servicehefte
  • Innfør gode rutiner for vedlikehold
  • Vask bilen minimum én gang i måneden og poler den minimum to ganger i året
  • Reparer alle småskader fortløpende

 

Vær obs på kilometerstanden

Når du og forhandleren går over bilen, vil dere også se på antall kjørte kilometer. Som du husker fra du skrev kontrakten, så er antall kilometer du beregner å kjøre med å avgjøre hvor høy månedsleien blir. Skulle det skje at bilen har passert det antallet kilometer som ble avtalt i kontrakten, uten at ny kilometerstand er avtalt, vil dette kunne bli belastet med et gebyr. Dette er regulert i leasingavtalen.

Les her dersom du er usikker hvordan leasingavtalen fungerer
Leasing lease bil

Bil og MC

Alt du må vite om leasing av bil

Det aller siste du gjør før du  leverer bilen

Før du legger ut på din siste kjøretur med leasingbilen, turen tilbake til forhandler, bør du rengjøre bilen grundig både innvendig og utvendig. Finn også frem alt av utstyr og tilbehør som var med da bilen var ny. Husk for eksempel alle antall nøkler, CD til navigasjonssystemet, komplette hjulsett, avtakbart hengerfeste, sykkelstativ og skiboks. Vær oppmerksom på at det ikke finnes noen standard på hvilket utstyr som følger bilen. Du må derfor gå gjennom din egen leasingavtale og forholde deg til det som står der.

Så er avskjedens time kommet. Så sant det bare er normal slitasje på bilen, leverer du bare nøklene og drar hjem – kanskje for å saumfare nettet etter den nye drømmebilen. Er det en familievennlig stasjonsvogn, eller en høy og robust SUV som glatt suser opp bakkene til hytta på fjellet? En smart elbil til bykjøring? Dersom leasingavtalen fungerte fint for deg og dine behov, kan du jo vurdere om du vil lease på ny?

Har du spørsmål angående leasing?

I Santander er vi er plass alle hverdager mellom kl. 09 og 17.

Kontakt oss på kundeservice.leasing@santanderconsumer.no eller ring oss på telefon 210 83 400.