Bil og MC

MC-sertifikat – hvilken type trenger du?

Hvilket MC-sertifikat du trenger henger sammen med klassen på motorsykkelen. Her får du full oversikt.

Publisert:

Tekst:
Eirik Bonesmo Grismo
Foto:
Hampus Lundgren

Å ta et MC-sertifikat er blitt litt mer komplisert enn det var før, og det er egentlig veldig bra. Både veier og sjåfører er tjent med denne utviklingen. Fokuset både på opplæring og kunnskap er mye større nå enn det var før. Det er likevel blitt litt mer å holde styr på.

Vår egen national brand manager og MC-entusiast Mette Kjærsund, har hatt lappen for tung MC i 21 år, og kan fortelle at det skjer endringer i loven hele tiden.

MC-entusiast og National brand manager i Santander Consumer Bank, Mette Kjærsund.

– Alle har jo hørt de historiene til foreldre og besteforeldre; «Da jeg var 16 år, så kjørte jeg frem og tilbake i gata utenfor biltilsynet, rakk ut handa og svingte inn på parkeringsplassen, og vips så hadde jeg lappen». Så ler man og tenker jaja, men det verste er jo at det var sånn det faktisk var. Nå er det heldigvis svært annerledes, sier Mette Kjærsund.

Dette må du vite om MC-klasser

I dag kreves det ulike sertifikater for ulike motorsykler. Hvis vi ser bort fra mopedførerbevis, finnes følgende klasser for MC-sertifikat:

  • A1 – Lett MC
  • A2 – Mellomtung MC
  • A  –  Tung MC

Men hva kan du faktisk kjøre med de forskjellige sertifikatene, og hvordan skaffer du deg det riktige sertifikatet for den sykkelen du vil kjøre? Er alle kvalifisert til å begynne opplæring for alle de ulike sertifikatene?

MC motorsykkel lån

Bil og MC

Den korteste veien til MC-lån

Det er nok mange som har ubesvarte spørsmål rundt dette temaet. Vi skal derfor ta deg gjennom de ulike sertifikatene.

Klasse A1: Lett motorsykkel

For å ta lappen på lett motorsykkel må du være 16 år eller eldre. Du kan ikke begynne øvelseskjøringen før fylte 15 ½. For å gjøre deg fortjent til sertifikatet må du gjennom både obligatorisk opplæring og førerprøve.
Med sertifikat klasse A1 kan du kjøre en sykkel med maksimalt motorvolum 125 ccm, og effekten kan ikke overstige 11 kW (ca. 15 hk). Forholdet mellom motorsykkelens effekt og egenvekt kan heller ikke overstige 0,1 kW/kg.

Det vil i praksis si at motorsykkelen ikke kan veie mindre enn 110 kg hvis den har en effekt på 11 kW. Du kan ikke kjøre med sidevogn.

Mette Kjærsund forklarer at selv om dette kan virke litt komplisert, så trenger du egentlig ikke å være urolig for forholdet mellom effekt og vekt.

– I praksis er ikke dette noe du bør tenke på. MC-produsentene tilpasser forholdet mellom effekt og vekt slik at sykkelen er innenfor regelverket.

Klasse A2: Mellomtung motorsykkel

Denne førerkortklassen har eksistert i noen år, men ble vesentlig oppdatert i 2013. Også her er det krav om obligatorisk opplæring og førerprøve. Aldersgrensen er 18 år, men du kan starte øvelseskjøring et halvt år tidligere.

Med førerkort klasse A2 kan du kjøre MC med maksimal effekt på 35 kW (ca. 45 hk). Det er ingen begrensning på motorvolumet. Det betyr at du kan kjøre en MC på 1000 ccm så lenge effekten ikke overstiger 35 kW. Det er også et krav at forholdet mellom effekt og vekt ikke må overstige 0,2 kW/kg.

Mette forteller at du med dette førerkortet kan kjøpe en tung sykkel, som du velger å trimme ned. Det vil si at du trimmer effekten til under 36 KW. Her forklarer hun hun hvordan du gjør en tung motorsykkel om til en mellomtung:

– Det hele handler om effekt. Det som er viktig å vite er at nedtrimmingen ikke må være mer enn 50 prosent av sykkelens opprinnelige effekt. Det vil si at om motorsykkelen din har en opprinnelig effekt på mer enn 70kW (ca. 91hk), så kan den ikke lovlig bygges om til en mellomtung MC. Alle sykler med lavere effekt enn dette kan lovlig nedtrimmes. Husk likevel på at dette må gjøres på et godkjent MC-verksted, forklarer Mette Kjærsund.

Klasse A: Tung motorsykkel

Med dette førerkortet kan du kjøre alle typer motorsykkel – uten begrensninger på effekt. Aldersgrensen er 24 år hvis du ikke har kjørt MC før. Også her er det selvfølgelig krav om både obligatorisk opplæring og førerprøve.

Har du allerede førerkort for lett motorsykkel, gjelder egne  regler. Da holder det med et sju-timers kurs ved en kjøreskole og to års kjøreerfaring på mellomtung MC. Fikk du sertifikat for lett MC som 18-åring, kan du ta lappen for tung MC fra du er 20 år.

Hvordan er veien til førerkortet?

Du må gjennom fire trinn på en kjøreskole før du kan ta førerprøven. Det lønner seg å se hvilke pakkepriser de ulike kjøreskolene opererer med.

mette-mc
Opplæringen består av
  • Trafikalt grunnkurs. Her lærer du grunnleggende kunnskap om trafikk.
  • Opplæring i grunnleggende kjøretøy- og kjørekompetanse. Her lærer du hvordan en motorsykkel fungerer i trafikken.
  • Trafikal opplæring. Dette går ut på å lære selvstendig kjøring  i variert trafikk.
  • Avsluttende opplæring. På siste trinn skal du bli så god at du kan kjøre en motorsykkel på en ansvarlig måte i samhandling med andre trafikanter.

For å gjøre sertifikatet så billig som mulig, bør du øvelseskjøre så mye du kan. Det er lov til å øvelseskjøre privat, men du må ha tatt trafikalt grunnkurs først, og din ledsager må ha hatt førerkort for den aktuelle klassen i minst fem år.

Mette Kjærsund har noen tips til deg som planlegger å øvelseskjøre med motorsykkel.

– Husk at det må være kommunikasjon mellom deg og din ledsager. Den enkleste løsningen er da kanskje via mobiltelefon med høyttalere montert på innsiden av hjelmene. Husk at begge som sitter på sykkelen må merkes med en stor rød L på ryggen. Vær oppmerksom på totalvekten når dere øvelseskjører.

Sjekk i vognkortet før dere kjører av gårde – og lykke til!

Du er kanskje interessert i disse sakene ?