Bil og MC

Din neste arbeidsbil kan være elektrisk

Stadig flere produsenter kommer på banen, og rekkevidden øker.

Publisert: Oppdatert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
Scanpix

Elbilene har for alvor fått fotfeste i personbilmarkedet. Snart er én av fire nye biler som selges i Norge en nullutslippsbil. Også blant yrkesbilene vil batteribiler slå skikkelig fra seg i årene som kommer. Den store utfordringen har så langt vært å få en rekkevidde som kan matche vare- og lastebiler med dieselmotor.

– Mellom 2013 og 2017 ble det førstegangsregistrert ganske nøyaktig 3 000 nye el-varebiler i Norge. Det utgjør en markedsandel på 1,82 prosent av totalsalget på 165 000 varebiler i perioden. Det er beskjedent med tanke på at det tilsvarende tallet for personbiler var 14 prosent i samme periode, sier Ståle Frydenlund, som er seniorrådgiver for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

I 2017 var salgsandelen for elektriske personbiler i Norge på 21 prosent, mens det i varebilklassen i praksis kun er diesel som gjelder – her utgjør de elektriske variantene snaut to prosent av totalen.

Utfordrende rekkevidde

Den potensielle gevinsten ved å velge elektrisk varebil kan være stor, for både lommeboka og miljøet. Stadig mer ambisiøse utslippskrav gjør dessuten at andelen kjøretøyer med nullutslipp må opp. Den største utfordringen er knyttet til rekkevidde.

Markedet for elektriske varebiler har vært dominert av fire modeller: Nissan e-NV200, Peugeot Partner, Citroën Berlingo og Renault Kangoo.

– Det norske varebilmarkedet skriker etter elektriske varianter med god rekkevidde.

Ståle Frydenlund

— Seniorrådgiver for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening

– Selv om de holder i massevis for manges bruk, særlig i nærdistribusjon, er fellesnevneren for disse fire modellene at de har begrenset rekkevidde. Det kan igjen medføre tapte arbeidstimer, og da spesielt for håndverksbedrifter som er storforbrukere av varebil i hverdagen. Derfor er vår beskjed til produsentene svært tydelig; både batterikapasitet og hurtigladehastighet må opp. Da vil populariteten øke raskt, sier Frydenlund.

Skriker etter elbiler

Nissan e-NV200 ble nylig oppgradert, og fikk økt sin teoretiske rekkevidde med 65 prosent da den arvet batteripakken på 40 kWh fra storselgeren Leaf. I praksis slår den da midlertidig knockout på konkurrentene hva rekkevidde angår – og attpåtil kan den trekke en lett tilhenger. Norsk elbilforening mener de andre aktørene må på banen, og det fort.

– Det norske varebilmarkedet skriker etter elektriske varianter med god rekkevidde. Nissans grep gjør at andre produsenter må følge opp raskt. Flere produsenter er på vei med gode alternativer, men e-NV200 vil nok stikke av med det meste av markedet i år, sier Frydenlund.

Større modeller er også på vei

Det er ikke bare blant de mindre varebilene at det skjer ting. En rekke produsenter er på vei med spennende modeller også i et litt større format, og da snakker vi også om de store produsentene.

– Det er grunn til å tro at vi vil se mer bevegelse hos kinesiske produsenter i tiden fremover. Posten har allerede skaffet seg et eksemplar av Maxus EV 80 fra kinesiske SAIC, forteller Frydenlund.

Fremtidsutsiktene i lastebilmarkedet er også lyse, sett med elektrifiserte øyne. Testflåter med elektriske lastebiler er allerede i drift, gjennom ulike pilotprosjekter rundt om i verden. Også i Norge er flere aktører i gang.

Spesielt Teslas semitrailer har fått mye oppmerksomhet siden den ble presentert av Tesla-sjef Elon Musk i november 2017. Lastebilen skal klare 0-100 km/t på rundt fem sekunder, og dessuten kunne lades til en rekkevidde på 640 kilometer i løpet av en halvtime. Produksjonen starter etter planen i løpet av 2019.

Dagligvaregrossisten ASKO har hatt en elektrisk lastebil i drift siden slutten av 2016, og har dessuten bestilt ti eksemplarer av Teslas elektriske semitrailer. Posten har også bestilt et eksemplar. Svenske Ernsts Express i Gävle fikk allerede sommeren 2016 en elektrisk Scania i drift, mens Stena Recycling skal i løpet av våren 2018 sette to elektriske femtitonns vogntog i drift mellom Oslo og Moss.

Bil og MC

Bør man lease eller låne til firmabilen?