Opel Ampera Stein Pettersen

Bil og MC

Hvor mye kan jeg selge elbilen min for om tre år?

Ikke vær redd for å slenge deg på elbil-trenden. Frykten for at bilen skal stupe i verdi hører nemlig fortiden til, mener vår ekspert.

Publisert:

Tekst:
Joakim Nyquist
Foto:
Hampus Lundgren

Med elbilens fremmarsj på norske veier har «rekkeviddeangst» blitt et kjent begrep. Men frykten for at selve bilen raskt blir utdatert fordi utviklingen skjer så fort, er også en varsellampe for mange når de vurderer en tilværelse som elbilist.

Dette er en «avleggsangst» som ikke bør være større ved kjøp av elbil enn en tradisjonell bil, mener Stein Pettersen.

Les også:
rekkevidde-elbil

Bil og MC

Rekkevidde på elbil – slik kommer du helt frem

– Vi er kommet til en fase hvor bilens egenskaper, farge og status har mer å si for verdifallet enn batterikapasiteten, sier Pettersen. Han er PR-sjef i Opel Norge som nå er kommet på det norske markedet med den ettertraktede Ampera-e.

La oss ta en titt på tre momenter for «avleggsangsten» og hvorvidt det er grunn til å velge en tradisjonell bil ved neste kjøp.

1. «Batterikapasiteten vil være for dårlig om tre år»

Og hva er vel mer naturlig enn å starte med det som for mange er elbilens største aber: Batteriene. Uansett om du er på utkikk etter familiens første bil eller en nummer-to-bil, er du avhengig av at bilen kan ta deg fra A til B på én lading. Derfor er det naturlig å være opptatt av batteristørrelse og hvor langt bilen realistisk sett holder under norske kjøreforhold.

– Nå har vi kommet til et punkt der elbiler har tilstrekkelig batterikapasitet, mener Stein Pettersen i Opel Norge.

Pettersen tar med i beregningen at elbilene typisk sett er mindre biler og at det foreløpig ikke har vist seg å være lønnsomt å produsere større elbiler. Han er overbevist om at et batteri på 60 kWh som kan levere 30-45 mil under norske forhold, være like godt om tre år.

– Det skjer en omveltning i bilpolitikken. Mye vil nok skje fremover, og det er slett ikke sikkert det vil være elbilene som får mest bank, sier Stein Pettersen i Opel Norge.

– Utviklingen vil fortsette, det vet vi. Men akkurat nå er det ingenting som tyder på vi står foran en teknologisk revolusjon med det aller første, spår Pettersen.

Likevel vil det nok komme mindre forbedringer som at batteriene pakkes smartere, og at ladetiden reduseres, legger han til.

2. «Elbilen mister flere fordeler»

Elbilister har nytt godt av mange fordeler de siste årene: Ingen engangsavgift ved nyregistrering og momsfritak ved kjøp, lav årsavgift og lokale fordeler som ingen bomavgift og gratis parkering.

Usikker på hvilke fordeler som gjelder akkurat nå?
fordeler elbil

Bil og MC

Praktisk, lønnsom og miljøbesparende – her er fordelene med elbilen

Men flere av disse fordelene vil etter hvert forsvinne da de i utgangspunktet er ment som starthjelp for å gjøre bilene konkurransedyktige. Foreløpig er momsfritaket garantert av regjeringen frem til 2018 og frem til 2020 slipper de som kjøper elbil unna engangsavgiften.

– Usikkerheten rundt disse vedtatte fordelene kan ha en viss betydning for videresalgsprisen om noen år. Men det er jo også usikkerhet rundt fremtiden til biler som bruker fossilt drivstoff, påpeker Stein Pettersen i Opel.

Han forklarer at det stadig stilles strengere krav til utslipp for tradisjonelle biler, og det kan bli dyrere å produsere fossil-motorer – blant annet fordi mange bensinmotorer må ha partikkelfilter.

– Det skjer en omveltning i bilpolitikken. Mye vil nok skje fremover, og det er slett ikke sikkert det vil være elbilene som får mest bank.

3. «Taper altfor mye på videresalg»

Og så var vi her igjen: Frykten for å konvertere til elektrisk bil fordi man risikerer å tape for mye når bilen skal byttes ut.

– Noen har erfart å kjøpe en ny splitter ny elbil som har rast i verdi kun etter få måneder fordi nye og bedre modeller har kommet på markedet. Jeg tror ikke dette vil skje i årene fremover ettersom prisfallet har hatt sammenheng med at det stadig har kommet biler med lenger rekkevidde, mener Stein Pettersen.

Når vi nå har nådd en rekkevidde for elbiler som dekker de fleste daglige behov, og da blir ikke verditapet like stort. Stein Pettersen synes det er vanskelig å spå nøyaktig hvor mye en bestemt bil vil falle i verdi, men kjøper du en elbil i dag, har du en mer forutsigbar fremtid enn om du var blant de første som kjøpte.
– Vi er i en fase hvor bil er bil. Biler de taper seg i verdi, men en elbil taper seg ikke nødvendigvis noe mer i verdi enn andre biler.

Er det på tide å bytte bilen din?
Tore Rylander-bilbytte

Bil og MC

Hvor ofte er det smart å bytte bil?

Ikke vær redd for å slå til

Det ser derfor ikke til å være noen grunn til å tro at de nye elbilene på dagens marked vil være unødvendig utdaterte om tre år. Vurderer du å kjøpe brukt, gjør du lurt i å undersøke hvilke garantiordninger som gjelder for batteriene.

Stein Pettersen i Opel Norge tror likevel at nye modeller er veien å gå for de som vil bli elbilister.

– Akkurat nå kan det være minst like lønnsomt å kjøpe ny bil på grunn av kjøpsfordelene som fortsatt er gjelder. Og vi står som sagt i et teknologisk brytningspunkt: Du bør ha en bil som kan levere 20 mil på én lading. De nye elbilene setter standarden.

Opel samarbeider med Santander
Norgesmester på billån

Bil og MC

Slik ble vi norgesmestere på billån og leasing

Du er kanskje interessert i disse sakene ?