Santander

Bil og MC

Stadig færre tar førerkort i de store byene

I byene er det flere og flere unge som dropper både «lappen» og det å eie sin egen bil. Vi har møtt to unge kvinner med helt forskjellig syn på saken.

Publisert:

Tekst:
Pål André Skogen
Foto:
Simen Øvereng/Fredrik Christensen (video)

Måten vi beveger oss på er i stor endring – særlig i byene. Et bredere kollektivtilbud, nye transportmetoder og restriksjoner på bruk av privatbiler gjør at stadig færre av de unge som bor i byene tar førerkort.

Ifølge tall fra Statens Vegvesen har antall førerkort utstedt til personer i aldersgruppen 18 til 29 ved Risløkka trafikkstasjon, som er den eneste i Oslo, gått fra 2909 til 2357 i løpet av perioden fra 2015 til utgangen av 2018.

Det er en nedgang på hele 19 prosent på bare fire år. Samtidig har antallet mennesker i aldersgruppen økt med 2,5 prosent.

Hva ligger egentlig bak disse valgene? Vi har møtt to unge som har tatt ulike valg rundt førerkort – og snakket med dem om hvorfor de har valgt som de har gjort.

Bil og MC

Bompenger: Hva brukes pengene egentlig til?

Handler om behov og miljøhensyn

Martine Gulbrandsen (23) bor på St.Hanshaugen i Oslo sammen med kjæresten. Hun har valgt å ikke ta lappen.

– Jeg vil si at 60 prosent av grunnen er fordi jeg ikke har behov, mens de siste 40 handler om miljøbevissthet, sier hun, samtidig som hun henter ut en bysykkel fra stativet noen hundre meter hjemmefra.

Martine er på vei til sentrum for å handle inn en ny varmeovn til leiligheten, og forteller at hun vanligvis bruker en rekke forskjellige transportmidler for å komme seg rundt.

– Jeg både sykler, går og bruker mye kollektivtransport. I jobbsammenheng og sent på kvelden hender det også at jeg tar en taxi, sier hun.

For Martine er telefonen et naturlig bindemiddel i transporthverdagen.

– Mobilen er veldig nyttig når det kommer til reiser. Der har jeg alt av apper jeg bruker for å komme meg rundt. Jeg kjøper billetter til buss, bane og trikk, booker bysykkel, bestiller taxi og har i tillegg kartfunksjon når jeg sykler eller går, sier hun.

– Venner utenfor byen har førerkort og bil

Vel fremme i sentrum er 23-åringen klar på at det for henne ville vært mindre praktisk med en bil. Tilgang på buss og trikk gjør det enkelt å komme seg rundt uansett. For unge utenfor byen er bil derimot en mye større del av livet.

– Nesten ingen av vennene mine i Oslo har bil. Men jeg kommer fra en liten by utenfor Drammen der det er mye vanligere å ha egen bil. Grunnen er rett og slett tilgjengeligheten på kollektivtransport. Med få avganger og lite fleksibilitet er det vesentlig mer praktisk med bil på mindre steder, sier Martine.

Hun tror de som vil ta lappen i årene fremover i stor grad vil være de samme som i dag.

– Jeg tror ikke det kommer til å endre seg så mye, men jeg tror behovet for å eie sin egen bil blir mindre og mindre i storbyene, sier hun, og trekker frem bilkollektiver og andre deleordninger som eksempler på at man kan få dekket de praktiske behovene uten å eie bilen selv.

Daniel Molin

Bil og MC

Eie eller dele bil – hva lønner seg egentlig?

– Praktisk å ha muligheten

Én av de som har valgt å ta lappen, selv om hun bor i byen, er 31 år gamle Karoline Roald. Etter å ha klart seg uten førerkort i mange år har hun nå startet på opplæring hos Wright trafikkskole i Nydalen – med et mål om å bli ferdig i god tid før sommeren.

– Jeg bor sentralt, så jeg trenger ikke bil i hverdagen. Men det er praktisk å ha muligheten til å kjøre bil – enten det er på ferie i utlandet eller en hyttetur, sier hun.

I dag er det samboeren hennes som står for kjøringen. Men det å kunne dele på kjøringen vil være praktisk, mener 31-åringen.

Selv om Karoline tar lappen har hun ingen planer om å kjøpe sin egen bil i fremtiden.

– Jeg er veldig for et bilfritt sentrum i byene, og jeg kan ikke se for meg at jeg vil eie min egen bil. Men det kan absolutt være interessant å benytte seg av ulike delingsordninger på sikt, sier hun.

Unge i byene venter med førerkortet

Karoline er langt i fra alene om å ta lappen flere år etter muligheten byr seg ved fylte 18 år – noe statistikkene fra Statens Vegvesen underbygger. Regionleder ved Wright kjøreskole, og Karolines kjørelærer, Erik Andersen, er klar på at det er stor forskjell på by og land når det kommer til førerkort.

– Her i Nydalen og i Oslo generelt er de fleste som tar førerkort i slutten av 20-årene. Utenfor byene er det derimot mer vanlig å ta lappen når man er mellom 18 og 20 år, sier han.

Selv om Karoline har et klart mål om å ta lappen, er det ikke én bestemt tur eller ting hun skal gjøre når hun får det midlertidige førerbeviset i hånda.

– Jeg gleder meg egentlig mest til å klare det. Rett og slett bevise for meg selv at jeg får det til, avslutter hun.

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

Bil og MC

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?