Bil og MC

Vinterlagring av MC: Dette må du huske på!

Vinteren nærmer seg med stormskritt, og det er på tide å parkere motorsykkelen for sesongen. Dette må du vite!

Publisert:

Tekst:
Eirik Bonesmo Grimsmo
Foto:
Fartein Rudjord

Å avslutte motorsykkelsesongen, er like trist hvert år. Vinteren er for mange bare en lang og tung ventetid på våren – når gliset kan tas ut for en ny sesong. Kjenner du deg igjen?

Da er det viktig å sørge for at den sykkelen du tar ut til våren er i like god stand som den du parkerer nå i høst! Her er eksperttipsene for en perfekt vinterlagring.

Start med vask og polering

Kåre Johann Vaskinn er daglig leder for MC Oslo, og har lagret motorsykler og mopeder for ivrige motorsyklister i mange år. Han vet godt hva som skal til for en riktig vinterlagring.

– En god vinterlagring er godt grunnarbeid. Det handler om å være nøye nå, for å slippe masse jobb senere. Dette arbeidet starter med en grundig vask av motorsykkelen, helst etterfulgt av en polering. Da forebygger du rust, som vil forårsakes av skitt som ligger igjen på sykkelen.

Fyll opp, fyll på og bytt ut!

– Etter at du har vasket sykkelen, bør du smøre kjedet slik at det er fuktet med olje og klart til bruk. Deretter fyller du full tank med bensin. Da unngår du kondens i bensintanken, som kan føre til at den ruster. Vi fyller også bensinstabilisator, som reduserer oksidasjonen av bensinen, sier Vaskinn, og legger til at dette er spesielt viktig for mopeder.

I motsetning til hva mange kanskje tror, blir bensin dårlig over tid. Det er grunnet oksidasjon, en kjemisk prosess som bryter ned bensinen. Det fører til dårligere effekt, og kan i tillegg føre til avleiringer i bensinen. Det kan skape problemer til våren – men ved å bruke bensinstabilisator bremser man denne prosessen. Dersom bensinen oksiderer og det kun ligger igjen olje i forgasseren, risikerer du at mopeden streiker. Da må forgasseren demonteres og renses for å få den i gang igjen til våren.

mette-mc-3

Bil og MC

Forsikring av MC: Dette avgjør forsikringspremien

– Dessuten er det lurt å fylle litt ekstra luft i dekkene. På denne måtne reduserer du muligheten for at dekkene skal bli «firkantede». Det skader heller ikke å trille den litt frem og tilbake under lagringen.

En annen ting som er viktig, er å varmkjøre motoren og skifte olje. Noen mener dette ikke er nødvendig – men vi mener dette er smart med tanke på oksidering. I gammel olje er det mye rester som kan påvirke motoren negativt.

Om du ikke har mulighet til å lagre motorsykkelen hjemme, kan du også lagre den hos en forhandler. Lagrer du den hos MC Oslo, koster dette 2 500 for moped eller 3 500 kroner for MC – og da inkluderes konservering om høsten, vedlikehold av batteriet underveis og en klargjøring om våren.

Noen mener det ikke er nødvendig å skifte olje – men vi mener dette er smart med tanke på oksidering. I gammel olje er det mye rester som kan påvirke motoren negativt, sier Kåre Johann Vaskinn hos MC Oslo.

Den vanligste feilen

Det er fort gjort å gjøre feil når det er mange detaljer som skal passes på. Den vanligste feilen skjer ofte i forbindelse med lading av batteriet.

– Alle batterier lider om det står ubrukt og ikke har noen sirkulasjon av strøm. Dersom du ikke veldikeholdslader batteriet i løpet av vinteren, dør det – du er nødt til å lade batteriet riktig, sier Vaskinn.

De fleste ladere som selges i dag er intelligente ladere, som holder styr på spenningen og kun lader når det er nødvendig, forklarer han. Om du har en eldre lader, må du lade flere ganger – kanskje én gang i måneden over natta, forklarer han.

– En annen ting mange gjør, er å starte sykkelen og la den stå på tomgang i et kvarter flere ganger gjennom vinteren. Dette bør du absolutt ikke gjøre. Det som da skjer, er at du soter til tennpluggene. Dessuten har det ingen positiv effekt på batteriet, dersom det er tanken, sier Vaskinn.

MC motorsykkel lån

Bil og MC

Den korteste veien til MC-lån

Unngå vårrushet

Velger du å lagre sykkelen din hos en forhandler, har Vaskinn noen gode tips som forenkler opplevelsen betraktelig:

– Vi har nok mulighet til å lagre flere motorsykler enn vi gjør i dag. Utfordringen er at vi skal levere dem ut i best mulig stand, og ikke kan pøse ut sykler den første fine vårhelgen når alle vil ha sykkelen sin samtidig. Vi har kapasitet til å levere ut 10-15 sykler daglig, så mitt tips er: Gi beskjed så lang tid i forveien som mulig, så slipper du skuffelsen den dagen du trenger sykkelen!

– Det er også lurt å ta service og vedlikehold i vinterperioden. Da ender du ikke opp med flere ukers ventetid når trykket er som verst. En del av det som gjøres før lagring av en motorsykkel er også noe som gjøres i en service, så det er ofte mulig å få en bedre pris om du slår dette sammen.

Sørger du for å ta unna service og vedlikehold i vinterperioden, er du klar for veien så fort vårsola titter frem.

En ny vår

Har du gjort vinterlagringen riktig, er det bare formaliteter som skal gjennomføres før sykkelen er klar for en ny sesong.

– Når våren endelig har kommet, skal batteriet settes på plass, og sykkelen skal vaskes. Dessuten bør du gjennomføre en sikkerhetssjekk, og sjekke lufttrykket. Da bør sykkelen være i like god stand som når du lagret den før vinteren, avslutter Vaskinn.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?