brukt-campingvogn

Ferie og Fritid

Sjekkliste før du kjøper brukt campingvogn

Campingvogn er for mange et smart og rimelig alternativ til hytte. Kjøper du brukt, skal du holde tunga rett i munnen. Her er ekspertens beste råd.

Publisert:

Tekst:
Siw Teigland
Foto:
Thomas Haugersveen

De ruller på veien eller står fast plassert på en campingplass med platting, gjerde og komfortable hagemøbler. Campingvogner er både nostalgisk og trendy samtidig.

Rune Lysaker, daglig leder ved Mysen Caravan AS på Mysen, har «svart belte» i campingvogn og bobil etter over 20 år i bransjen. Mysen Caravan AS selger både nye og brukte objekter og har egen serviceavdeling og testverksted.

– Kjøpere av brukt campingvogn er alle typer mennesker, og stadig flere er yngre. Hvor mye du legger i en campingvogn styres av økonomi og hvilken livssituasjon du er i. Er du helt fersk camper, bør du lytte godt til råd, sier Rune Lysaker.

Det er viktig å ta seg god tid og lytte til gode råd dersom du skal kjøpe campingvogn for første gang, sier Lysaker.

Lytt til erfarne camping-folk

Snittalderen på brukte campingvogner ligger på sju-åtte år. Dette er litt høyere enn på bruktbil. Gjennomsnittsprisen ligger på mellom 120 000 og 150 000 kroner.

– En brukt campingvogn har ikke samme slitasjen som en brukt bil. De fleste behandler vognen sin pent. Campingvognen er som et andre hjem som stelles flittig i ferie og fritid, forteller Lysaker.

Kjørevogn eller fast plass? Stor eller liten vogn?

Det kommer an på om du vil være på farten eller ta livet med ro på en campingplass. Lysaker forteller at de siste fire-fem årene har det vært veldig stor interesse for kjørevogner.

– For rundt sju år siden ville «alle» ligge på campingplass, sier Rune Lysaker.

Mange er opptatt av størrelsen på en vogn. Men ifølge den erfarne forhandleren kan du få samme type utstyr og finesser til både store og litt mindre vogner.

– Men en større vogn med mer plass gir også mer komfort. Sengene er bredere, kjøkkenbenken og garderobeplassen er større og baderomsløsningene romsligere, sier Lysaker.

Sjekklisten du må gjennomgå – typiske feller:

Fukt og råte: Dette kan aldri understrekes godt nok: Få sjekket fuktighetsnivået i campingvognen. En fukttest koster rundt 1500 kroner, er en billig forsikring og kan gjøres hos en caravanforhandler. De færreste har tilgang til måleinstrument og kunnskap om hva de skal sjekke og hvor.

Fukt kan skjule seg i vegger, tak og gulv. Selv om det ikke lukter, eller om det faktisk lukter friskt i vognen, må du ikke gå fem på. Ved snev av lukt, har fuktigheten gått langt.

-Et nylig skrekkeksempel hos oss var en bobil som ikke var testet. Den så hel og grei ut, men hadde fuktskader for over 100 000 kroner, sier Lysaker.

Garanti mot fukt

En nyere bruktvogn skal gjennomgå årlige fukttester. Sjekk serviceheftet om testene er fulgt. Nye campingvogner selges med garanti, fra fem til sju år, noen merker opptil ti år. Sjekk om det er garantitid igjen på vognen. Er vognen nyere enn fem år, er det vanligvis fuktgaranti igjen.

Lagring

Er vognen lagret innendørs, trygt og tørt, er en stor fordel, særlig med tanke på fukt. Da er det hyggelig å ta den frem, uten striper og skitt. Priser varierer, men beregne 4500 kroner for vintersesongen.

Er vognen lagret ute, er det større risiko for kondens og jordslag. Snø må regelmessig måkes av taket, og det er viktig med tilstrekkelig lufting – uten at fuktighet trenger inn. Igjen: Fukttest.

Selv om vognen er lagret innendørs, kan den ha hatt besøk av gnagere. Mus forsyner seg ikke bare av én pute og én gardin – men godter seg litt overalt.

Innvendig generelt

Se etter slitasje på interiør og tekstiler. Åpne skuffer og skap. Sjekk at rullegardiner, takluke, dører og vinduer fungerer.

Varmeanlegg

Har du ikke kunnskap om dette, kjøp en time på et verksted for sjekk. Noen varmeanlegg fungerer bare på gass, mens andre skal fungere på både strøm og gass.

Luftvarmen er enkel å sjekke, den varmer raskt. Sentralvarmesystem på vann tar lengre tid å fyre opp for å få sjekket at systemet starter og sirkulerer.

Kjøleskap

Kjøleskapet skal virke på både strøm og gass, sjekk at begge deler virker. For å sjekke om det virkelig blir kaldt, må det stå på i noen timer.

Kjøkken og kokeplass

Test at alle apparatene har gasstilgang og at de tenner på normal måte. Få utført gasstest, se punktet om servicehefte.

Vanntilførsel

All vanntilførsel må tømmes grundig før vinteren – sjekk alle kraner og pakninger for eventuelle lekkasjer.

Sanitære funksjoner

Be om demonstrasjon om hvordan toalettet virker og hvordan det tømmes. Sjekk at vannet spyles ned og at det ikke er lekkasjer på pakninger. Sjekk også tømmekassettens pakninger for lekkasjer.

Elektrisk anlegg

Virker alle lamper og elektroniske finesser? Det er ikke sikkert det bare er en pære eller en sikring som har gått. Batteriladeren kan lyse gult og grønt, men batteriet kan allikevel ikke lade. Få sjekket batteriets ladespenning og syrenivå på et verksted, om du ikke kan det selv.

Utvendig generelt

Se over alle vinduer – er de hele, ikke punkterte og ripete?

Selve vognen skal ikke ha for mye bulker, men skal se ryddig og pen ut. Sjekk at opplegg for fortelt er helt.

Du bør gå opp på gardintrappen, ta en kikk på taket – ser det helt ut? Sjekk taklukene for sprekker og morkne lister.

vognkort-camping
Fortelt

Rull det ut på bakken og se at glidelåser, sømmer og vinduer er hele. Let etter jordslag. Du kan også ta deg tid til å sette opp teltet.

Støtte og dekk

Virker støttehjul og-bein? Gå over dekkene: Uregelmessig dekkslitasje eller feil vinkling på hjulet kan bety en skade på en aksling etter slag i en fortauskant eller lignende.

Prøvekoble

Hekt vognen på hengerfestet for å se om koblingen passer. Hvordan henger vognen? Nå kan du sjekke om lys og bremser fungerer.

Prøvekjør

Selv om vognen skal stå på en campingplass, skal den flyttes i ny og ne. Sjekk at lys og bremser virker og legg merke til hvordan bil og vogn oppfører seg sammen.

rune-lysaker

– En større vogn med mer plass gir mer komfort. Sengene er bredere, kjøkkenbenken og garderobeplassen er større og baderomsløsningene romsligere, sier Lysaker.

Servicehefte

Campingvogner skal ikke EU-godkjennes, men serviceheftet skal vise årlig test av bremser, hjullagre og gasstest. Be om all dokumentasjon og instruksjonsbok.

Kontrakt og heftelser

Bruk en godkjent kjøpekontrakt. Sjekk Brønnøysundregistrene for heftelser på vognen. Ved heftelser, bli enige om hvordan disse skal gjøres opp.

kjøpekontrakt-head

Bil og MC

Kjøpekontrakt – dette må den inneholde

Sjekk riktig eier

Det er vanlig at vogner på fast plass ikke har skilter. Sjekk om det er levert inn salgsmelding på vognen, og forsikre deg om at den er registrert på riktig eier hos Biltilsynet.

Riktig registreringsdato = riktig pris

Registreringsdatoen i vognkortet er ikke nødvendigvis tilsvarende årsmodellen. En 2015-modell registrert i 2017 er altså to år gammel og eldre enn oppgitt. Dermed er verdien lavere. Understellsnummeret bekrefter årsmodellen.

Sjekk vognkort og servicehefte.

Flere smarte råd:

Kjøpe privat eller gjennom forhandler?

Prisnivået er naturlig nok forskjellig. Gjennom en seriøs forhandler er vognen kontrollert og har forskjellige garantiordninger etter campingvognens alder.

Har du riktig førerkort og riktig trekkbil?

Har du vanlig førerkort klasse B kan du i utgangspunktet kjøre et vogntog på totalt 3500 kilo. Det vil si: Bilens totalvekt pluss hengerens/vognens totalvekt skal ikke overstige 3500 kilo.

Med en stor bil og stor campingvogn overstiger vogntogets tillatte totalvekt raskt 3500 kilo. Oppdaterer du førerkortet til B96 kan du trekke totalvekt på 4250 kilo, typisk førerkort når du har stor campingvogn.

Tar du førerkort klasse BE kan du trekke vogn med tillatt totalvekt opptil 3500 kilo. Kravene til bilen er fortsatt som for klasse B – totalvekt opptil 3500 kilo.

NB! Selv om du har riktig sertifikat, er det ikke sikkert bilen din er tung og sterk nok for lasten!

Appen «Bil og henger» fra Statens vegvesen gir deg oversikt hvilke tilhengere du har lov til å trekke.

Last riktig!

Fordel vekten på det du legger i vognen riktig for å få et forsvarlig trykk på hengerkulen. Forteltet er tungt, legger du det bakerst i vognen, blir kuletrykket mindre, noe som gir dårlig styring. Er vanntanken bak, og denne er full, gir det også høy vekt bak i vognen. Last helst over akslingen, altså hjulene, for å unngå over- eller understyring.