kontantløs-forsidebilde

Bedre økonomi

Hvordan lære barna om økonomi når kontantene er borte?

Publisert:

Apper, kort, digitale løsninger og visjoner om et kontantfritt samfunn. Vipps – så er myntene borte fra skålen på kjøkkenet. Hvordan påvirker det barn som skal lære å telle?

Tekst:
Joakim Nyquist
Foto:
Billy Bonkers / iStock

Debatten om et kontantfritt Norge pågår stadig: Har digitale betalingsløsninger gjort kontantene overflødige? Eller er de såpass viktige for samfunnet at å fjerne dem vil by på flere problemer enn løsninger?

I dag kjøper vi billetter, bestiller mat og overfører penger oss i mellom ved hjelp av apper på mobiltelefonen. Ja, til og med på loppemarked kan du nå bruke dingser til å betale med … Og vi er ikke alene: Bare to prosent av alle betalinger som ble utført i Sverige i 2015 ble gjort med kontanter.

Hvordan skal de yngste lære seg verdien av en krone når kroner og øre bare er tall?

Må tørre å bli «appifisert»

Ennå er det uvisst hvor denne utviklingen tar oss her til lands, og enkelte er skeptiske til en kontantfri hverdag. Men gitt at dagene til mynter og sedler er talte: Hva vil det gjøre med forståelsen vår av økonomi? Og hvordan skal de yngste lære seg verdien av en krone når kroner og øre bare er tall? Hva med tradisjonell mengdelære når det ikke lenger går an å telle ti kronestykker og forklare at verdien er det samme som en tikrone?

– Den største utfordringen ligger nok ikke hos barna, men hos foreldrene. De må tørre å tilpasse seg den verdenen barna vokser opp i, mener Vibeke Gwendoline Fængsrud. Hun er lærer, foredragsholder, forfatter av pensumbøker i matematikk, gründer og blogger under navnet «Mattedama».

Vibeke Fængsrud

Epler er epler, apper er apper

Selv strøk hun i matte på videregående: – Fordi jeg manglet innsats, innrømmer hun selv. I dag har hun universitetsutdannelse i matematikk og er grunnlegger av «House of Math» som tilbyr privatundervisning innen matte og realfag.

– En ting er regning. Det tror jeg ikke tar skade av at kontantene forsvinner. Spiser du ett av fem epler vil fortsatt fire være igjen, sier Fængsrud ivrig.

– Men når det kommer til penger, tror jeg foreldre må sette seg inn i hvilke referanserammer barna tilvenner seg. De blir jo «appifiserte» veldig tidlig og forstår seg på det digitale. Da må vi lære dem hvordan de bruker app og plastkort, snarere enn mynter og sedler.

Bør barna få lommepenger kontant eller digitalt? Sjekk hvor mye barna bør få i uka.

Bedre økonomi

Hvor mye skal barna få i lommepenger?

Lær sammen med barnet

Men dette er ikke gjort i en håndvending, innrømmer Vibeke Fængsrud. Hun har full forståelse for at det er vanskelig å følge med på og, ikke minst, sette seg inn alt av billett-, handels- og betalingsapplikasjoner. Og derfor kan nok en fremtid uten kontanter virke skremmende for mange:

– Når du ikke kjenner infrastrukturen selv, hvordan skal du da være komfortabel med å lære den bort? Dette er faktisk ikke lett!

Opprett en konto og overfør lommepengene du ellers ville gitt i mynter og sedler.

Vibeke Gwendoline Fængsrud

— lærebokforfatter

Fængsrud råder derfor foreldre til å sette seg ned med barna og lære seg de ulike digitale løsningene. Tall og summer forandrer seg nemlig ikke, selv om formatet kanskje gjør det:

– Du trenger jo ikke gi barnet ditt et kort med tilknyttet familiens brukskonto. Men opprett en konto og overfør lommepengene du ellers ville gitt i mynter og sedler. Og snakk med barnet ditt, råder hun engasjert.

– Sørg for at hun eller han forstår at en minibank ikke er et utømmelig hull med penger. «Nå har jeg overført 100 kroner, husk at det skal rekke til det og det». La barna prøve seg frem og kjøpe ting selv. Du kan jo bli med de første gangene, men barn lærer fort. De har selvfølgelig ingen problemer med å huske de fire tallene i PIN-koden!

Fra lønnspose til bankkonto

Hvis barnet ditt begynner å bruke bankkort kan du for eksempel dra nytte av kontoutskriftene. Se på transaksjonene sammen og forklar sammenhengene mellom hvor pengene er brukt, hva det har kostet og hvor mye som er igjen på kontoen.

Vibeke G. Fængsrud mener det er viktigere enn noen gang at foreldrene er disiplinerte, men vennlige og tålmodige når de lærer barna om økonomi. Når dagens løsninger gjør pengebehandling så enkelt, er de yngste nødt til å lære konsekvensene av pengebruken fra foreldrene.

Møt Sissel Fornes
sissel-min-okonomi

Bedre økonomi

Min økonomi: Dette betyr mest for meg!

– Selvfølgelig er viktig at de fortsatt øver matematikk hjemme, men det spiller ingen rolle om vi tar i bruk mynter og sedler eller epler og pærer. Barna forstå verdier på samme måte. Det er foreldrene som ikke må bli redde fordi ungene ikke lærer om penger på samme måte som det vi gjorde, sier Vibeke Fængsrud. For det handler til syvende sist om tilvenning, avslutter hun:

– Før i tiden fikk jo folk utbetalt lønninger i poser, faktiske lønnsposer! Mange syns sikkert det da var vanskelig å forholde seg til pengene når plutselig en dag ble overført til en konto. Men det gikk jo bra det òg.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?