Bil og MC

Er hydrogen svaret på elbilens rekkeviddeangst?

I teorien byr hydrogenbiler på det beste fra to verdener, ved å gi elbilen rekkevidde som en vanlig bil. Men hvordan fungerer det i praksis?

Publisert:

Tekst:
Andreas Handeland
Foto:
Thomas Haugersveen

Mange mener hydrogen er fremtidens drivstoff – av to grunner: En hydrogenbil kan fylles opp like raskt og enkelt som en bensinbil, og slipper dermed elbilens utfordringer med rekkevidde og lang ladetid. Samtidig er hydrogenbilen miljøvennlig, med rent vann som eneste utslipp.

Over halvparten av nybilene som selges i Norge har nå stikkontakt, enten som ren elbil eller som ladbar hybrid. Med nordmenns appetitt på elektriske biler, burde vel hydrogenbiler allerede vært allemannseie?

Omdanner energi

En hydrogenbil produserer sin egen strøm fortløpende, ved hjelp av en brenselcelle. Den er i praksis et lite kraftverk, og omdanner kjemisk energi fra hydrogengass under trykk til elektrisk energi – som igjen driver bilens elmotor.

En hydrogenbil er med andre ord en vanlig elbil – bortsett fra at den har en brenselcelle i stedet for et batteri som lades opp fra strømnettet.

– Vi er nødt til å slippe til flere typer teknologi, dersom vi skal nå de ambisiøse klimamålene.

Roger Hertzenberg

— Daglig leder, Uno-X Hydrogen AS

Utfordringen er at hydrogen ikke kan hentes rett fra naturen – det må produseres. Det skjer typisk gjennom elektrolyse av vann, som går ut på å splitte molekylene. Dette er en prosess som krever store mengder energi. I tillegg er transport av hydrogen en utfordring, fordi det må fraktes i store tanker under svært høyt trykk.

Lager egen hydrogen

For mange er kanskje Uno-X best kjent som en lavpris-bensinstasjonskjede. I fremtiden ønsker imidlertid selskapet å drive energistasjoner, der kundene kan fylle alle slags drivstoff.

– Vårt mål er å levere det kundene vil ha på tanken. Vi er nødt til å slippe til flere typer teknologi om vi skal kunne nå de ambisiøse klimamålene som er satt, sier Roger Hertzenberg. Han er daglig leder i Uno-X Hydrogen AS.

Hva slags bil bør du kjøpe? Elbil, hybridbil, bensinbil eller dieselbil?

Bil og MC

Elbil, hybrid, diesel eller bensin – hva er det riktige for deg?

Derfor satser selskapet blant annet på hydrogen. Målet er 20 fyllestasjoner, som vil gjøre det mulig å kjøre hydrogenbil i og mellom alle de store norske byene innen 2020.

Den første stasjonen åpnet nylig i Sandvika utenfor Oslo, og her produseres hydrogen inne på stasjonsområdet. Det skjer ved hjelp av nettopp elektrolyse, med strøm fra solcellepaneler i industriområdet i nærheten. I tillegg sørger Uno-X for at strøm som eventuelt kjøpes fra nettet for å supplere, også er fornybar.

– Fra én enkelt dispenser produserer vi nok hydrogen til å fylle rundt 50 biler per dag, sier Hertzenberg, og forteller at bare fra dette ene anlegget vil Uno-X kunne dekke behovet til rundt 500 biler. Selve fylleprosessen skjer omtrent som på en vanlig bensin- eller dieselbil.

Hydrogenbiler til folket

Det finnes flere bilprodusenter som satser på hydrogen. En av disse er Hyundai, som lanserte sin ix35 Fuel Cell i 2013. Dette var verdens første serieproduserte hydrogenbil. Det koreanske merket har både hybrider, ladbare hybrider og rene elbiler i sortimentet – men har stor tro på hydrogen som energibærer for elektriske biler.

Morten Brusletto er PR Manager i Hyundai Motor Norway, og forteller at deres neste hydrogenbil FE Concept vil ha fjerde generasjons brenselcelleteknologi, sterkere motor og enda bedre rekkevidde enn dagens modell.

– Vår neste hydrogenbil, som foreløpig heter FE Concept, kommer etter planen på markedet i 2018, sier Morten Brusletto. Han er PR Manager i Hyundai Motor Norway, og forteller at FE Concept vil ha fjerde generasjons brenselcelleteknologi, sterkere motor og enda bedre rekkevidde enn dagens modell.

Dagens ix35 Fuel Cell koster 459.900 kroner, og har en 136-hesters elmotor og en rekkevidde på hele 600 kilometer. Med tanke på at hydrogenbiler verken belastes med engangsavgift eller moms. Til gjengjeld nyter den godt av de samme fordelene som elbiler – i form av gratis offentlig parkering, foreløpig bompengefritak og bruk av kollektivfelt.

fordeler elbil

Bil og MC

Praktisk, lønnsom og miljøbesparende – her er fordelene med elbilen

Noen skremmes kanskje av tanken på å kjøre rundt i en bil som inneholder eksplosiv gass under høyt trykk, men ifølge Brusletto i Hyundai er dette helt ufarlig:

– Høytrykkstankene er laget av aluminium og karbonfiber, og har gjennomgått en rekke eksplosjons- og kollisjonstester for å bli godkjent for masseproduksjon. Dessuten inneholder bilen det samme høye nivået av sikkerhetsutstyr som en vanlig bensin- eller dieseldrevet ix35, avslutter han.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?