Bil og MC

– Du føler at du mestrer et kjøretøy på en annen måte

For Bjørn Sjulstok (50) er det kombinasjonen av design og teknikk som gjør Yamaha R1 til drømmesykkelen.

Publisert:

Tekst:
Andreas Handeland

– Den sykkelen skulle jeg bare ha!

Da den første utgaven av Yamahas fartsmonster YZF R1 ble lansert i 1998, var ikke Bjørn Sjulstok (50) i tvil. Den skulle bli hans.

At valget falt på en såkalt R-sykkel skyldtes en kombinasjon av teknikk og design.

– De har de beste bremsene, den råeste motoren – og alt ser kult ut. Det er den kombinasjonen som appellerer til meg, og jeg synes det er nydelige sykler, forteller Sjulstok.

Bil og MC

– Mestringsfølelsen jeg opplever når kjøringen sitter er fantastisk

Vant realityserie – kjøpte drømmesykkelen

Selv om R1-forelskelsen startet i 1998, har Sjulstok vært interessert i motorsykler helt siden han ble moped-eier i ungdomstiden.

– Jeg hadde moped fra jeg var 16 til 18, så det var vel egentlig der MC-interessen for alvor startet, sier han.

Bjørn Sjulstok har vært lidenskapelig opptatt av motorsykler hele livet, men det var først etter at han vant «Baren» på TV3 at han realiserte den store drømmen.

Etter dette eide han ikke mindre enn tre Yamaha FZR 1000, før han i 2001 fikk råd til å kjøpe seg en helt ny R1 – etter å ha vunnet én million kroner i realityserien «Baren». For to år siden oppgraderte han til en 2008-modell. Det var selvfølgelig ikke snakk om å bytte til annet merke eller modell.

Bil og MC

Dette må du tenke på før du kjøper motorsykkel

Yamahaen er imidlertid langt fra original. Mye har handlet om å øke komforten på litt lengre turer.

– Jeg har bygget om sykkelen til en såkalt streetfighter. Det betyr at den har en litt mer oppreist sittestilling, så jeg slipper å få vondt i både rygg, håndledd og nakke. Sånn som den er nå kan jeg fint kjøre 50-60 mil på én dag uten å være sliten i det hele tatt, fortsetter han.

Ville bli stuntsjåfør i USA

Sjulstok har i mange år vært aktiv som stuntmotorsyklist og er godt kjent i miljøet i Norge. Utstyrt med heftige sykler og skosåler i titan har Bjørn, sammen med vennene i klubben Plastic MC, imponert skuelystne med halsbrekkende stunts på ulike arrangementer landet rundt gjennom en årrekke.

Bil og MC

MC-sertifikat – hvilken type trenger du?

– For noen år siden hoppet jeg av motorsykkelen mens en kamerat kjørte på bakhjulet. Da var vi oppe i 174 kilometer i timen mens jeg sto bak, sier han med et smil, men legger til at alt skjer på lukket bane og at folk ikke skal prøve på lignende selv.

50-åringen har alltid vært glad i fart og adrenalin. Lenge var planen å gjøre det det mange forbinder med galskap om til et levebrød.

– Helt frem til jeg ble 35 år gammel var planen å flytte til USA for å bli stuntsjåfør, men det ble aldri noe av. Heldigvis har jeg fått mye av det samme gjennom stunt-oppvisningene vi har kjørt, forteller han.

Det er mange som kjenner godt til Bjørn som stuntsjåfør i Plastic MC. Der gjør han halsbrekkende stunts – med den karakteristiske hanekammen godt synlig på toppen av hjelmen.

Nå sier han at adrenalinjaget har roet seg litt. Likevel tilbringer han fortsatt tid på racerbanen med jevne mellomrom. På veien holder han seg imidlertid på riktig side av loven, men han er klar på at motorsykkelkjøring uansett gir en helt annen følelse enn å kjøre bil.

– Du får litt adrenalinrush sammenlignet med å kjøre bil. Du sitter friere og kjenner vinden i ansiktet. Du føler rett og slett at du mestrer et kjøretøy på en helt annen måte, avslutter Bjørn Sjulstok.

MC motorsykkel lån

Bil og MC

Den korteste veien til MC-lån

Priseksempel MC-lån: 4,45 % nom./6,35 % eff. Egenkapital 35 % Lånebeløp 150.000,- o/5 år. Etableringsgebyr kr 2.400,- Totalkostnad kr 174.887,-