Bil og MC

Slik blir fremtidens transport for Oslo-beboere

Flere elsykler, førerløse elbiler og mindre kø på veiene. Dette mener byutviklingsforsker Erling Dokk Holm er fremtidens transporthverdag i Oslo.

Publisert:

Tekst:
Bjørnhild Fjeld
Foto:
Fartein Rudjord

Bor du i Oslo og kjører bil til jobben er du ganske sikkert lei av å stampe i kø hver morgen og ettermiddag. Det kommer det til å bli mer og mindre slutt på om noen år, mener Erling Dokk Holm, som er ansatt ved Høyskolen Kristiania og forsker på byutvikling.

Og forklaringen på dette mener han rett og slett er elsykkelen.

– Elsykkelen er det raskest voksende transportmiddelet på kloden. Den vil bli en dominerende transportteknologi og kommer til å forandre byene, ikke minst Oslo, sier han.

– Reisende mennesker har en tendens til å velge raskeste og mest komfortable transportform.

Erling Dokk Holm

— Byutviklingsforsker ved Høyskolen Kristiania

I dag sitter det ifølge Dokk Holm 1,2 mennesker i gjennomsnitt i hver bil som kjører inn og ut av Oslo.

Velger raskeste vei

– Reisende mennesker er ekstremt rasjonelle. De har en tendens til å velge raskeste og mest komfortable transportform, og akkurat der er elsykkelen en vinner, mener Dokk Holm.

Vi ønsker med andre ord å komme oss frem raskest mulig, uten at det er for slitsomt. Og skal du sykle i Oslo, med oppoverbakker og rushtrafikk, er elsykkelen i nesten alle tilfeller raskere enn både bil, T-bane, buss og trikk. Mens en vanlig sykkeltur gir deg både høy puls og svette i klærne, kan elsyklister suse avgårde i dress uten å måtte løsne på slipsknuten.

I dag skjer cirka fem prosent av alle reiser i Oslo med sykkel – men det kommer til å bli en langt større andel i løpet av få år, skal vi tro byutviklingsforskeren.

Elsykkel kommer til å bli stadig mer populært, mener byutviklingsforsker Erling Dokk Holm.

Av de som syklet oppga 29 prosent at de gjorde det for å spare tid, ifølge en Sykkelbyundersøkelse utført av SINTEF i 2015. Med elsykkel kan de spare enda mer tid – gjennomsnittlig går en elsykkel 30 prosent raskere enn en vanlig tråsykkel.

– Det ser ut som flertallet av de som begynner med elsykling ikke tidligere har vært syklister, de har foretrukket privatbilen. Om 7-10 år kan opp mot 30 prosent av persontrafikken tas med elsykkel, mener Dokk Holm.

Med flere syklister og færre biler vil det bli langt mindre kø på veiene – og ifølge forskeren ikke noe behov for å bygge ut ny E18 til 40 milliarder kroner.

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

Bil og MC

Hvordan ser Oslo ut for bilistene om 5 år?

For i tillegg til at det ofte er raskere å sykle enn å kjøre bil – vil det i fremtiden også bli mer kronglete og ikke minst dyrere å kjøre bil inn til Oslo sentrum. Det blir færre parkeringsplasser, dyrere bompenger og flere bilfrie gater. Dermed kommer sykkelen, både elektrisk og vanlig, til å vinne terreng over bilen i fremtiden.

Førerløse elbiler

I dag argumenterer mange mot å bruke kollektivtransport til og fra jobb med at det tar for lang tid og er for tungvint, hvis du ikke bor rett ved en t-banestopp. Her tror Erling Dokk Holm også at ny teknologi vil komme oss til unnsetning.

– Førerløse elbiler vil komme som et alternativ til dagens kollektive transportmidler. Dette vil være veldig fleksibelt for brukerne, langt billigere enn å eie en privatbil og ikke minst veldig god samfunnsøkonomi. Om 10 år er behovet for større veikapasitet vekk.

Han mener politikernes oppgave må være å tilrettelegge for mindre bil i Oslo sentrum.

fordeler elbil

Bil og MC

Praktisk, lønnsom og miljøbesparende – her er fordelene med elbilen

– Mindre privatbil innenfor ring 3 vil gi en mye mer produktiv by, mer servicenæringer, bedre folkehelse og lavere kommunale utgifter, sier Dokk Holm.

Han etterlyser også tiltak for å få flere til å bruke ”apostlenes hester” som transportmiddel. Hvis du ikke skal så veldig langt, er det jo som oftest både effektivt, praktisk og sunt å gå. Og ikke minst gratis!

– Det er viktig å få flere til å gå mer, men da må det bli bedre å gå. Det fordrer lavere fartsgrenser for biler i vanlige boligstrøk, bredere fortau og bedre belysning.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?