Santander

Bil og MC

Hva skjedde med de flygende bilene?

Allerede på 60-tallet snakket man om flyvende og selvkjørende biler – men vi venter fortsatt. Hva skjedde egentlig?

Publisert:

Tekst:
Pål André Skogen
Foto:
Peter Olav Hjertholm / Ford / GM

Helt siden sent på 1800-tallet, da bilen slik vi kjenner den i dag så dagens lys, har det vært en kontinuerlig utvikling

– Det er ikke slik at det er én periode som peker seg ut spesielt som den mest nyskapende i bilens historie, men man kan si at ulike perioder har hatt litt forskjellige fokusområder, sier Stein Pettersen.

Han er i dag pressesjef for Opel og Citroën i Norge, og har tidligere vært biljournalist og redaktør for magasinet Bil. Pettersen har fulgt bilbransjen tett hele livet, og vet mer enn de fleste om hva som har skjedd opp gjennom bilhistorien.

Stein Pettersen på Teknisk Musem

BILEKSPERT: Stein Pettersen har jobbet i og med bilbransjen i en årrekke, og har god oversikt over hva som har formet bilen slik vi kjenner den i dag.

Han trekker frem bilismens tidlige år som en av periodene med mye innovasjon. Da ble det testet ut alle mulige former for fremdrift, og man eksperimenterte mye med nye løsninger. Likevel mener han det er én periode i bilens historie som stikker seg ut når det kommer til overraskende løsninger – nemlig 60-tallet. Da hadde flere bilfabrikanter store planer om hvordan bilene og bilismen skulle utvikle seg videre.

– På 60-tallet var det en enorm teknologi-optimisme, og det traff også bilismen veldig, sier Pettersen, og fortsetter: – Hvis man går tilbake og ser på tegninger og konseptbiler fra den tiden, ser man gjerne biler som flyr, og folk som sitter i baksetet mens bilen kjører av seg selv. Utviklingen hadde vært veldig akselererende, og man trodde nok at disse tingene ville komme mye fortere enn det som ble tilfelle, sier han.

Bil og MC

Slik var bilens spede barndom

Bil med jetmotor eller atomkraft?

Det var også mange som eksperimenterte med nye løsninger for fremdrift på denne tiden. Flere av de store bilprodusentene jobbet lenge med å introdusere biler med jetmotor.

De færreste kom lengre enn konseptstadiet, men Chrysler var blant produsentene som testet konseptet i større skala. I 1963 og 64 bygde de til sammen 55 eksemplarer av modellen Turbine, som ble testet av flere hundre sjåfører over hele USA. Den hadde en jetmotor som produserte 130 hester og 576 Nm dreiemoment

– Det var noe man så på som veldig fremtidsrettet på den tiden. Det viste seg imidlertid etterhvert at jetmotorer fungerer ganske bra i fly, men ikke fullt så bra i biler. De er ganske kompliserte å starte, det bråker en god del og akselerasjonen var heller ikke spesielt bra, forteller eksperten.

ATOMDREVET: Ford Nucleon var en atomdrevet konseptbil, som tok utgangspunkt i teknologien man finner i atomdrevne ubåter. Den viste seg å fungere dårlig i en bil … (FOTO: Ford)

Det er likevel noe spesielt med bilene med jetmotor. Om det er fordi det aldri ble noe av, eller om det er noe spesielt med jetmotoriserte biler er usikkert, men Pettersen er klar på én ting: – Det ser jo fantastisk tøft ut!

Et annet, og hakket villere, konsept fra omtrent samme tid kom fra Ford. Navnet Nucleon hinter om hva som var spesielt med denne konseptbilen.

– Det var en atomdrevet konseptbil hvor man tok utgangspunkt i teknologien man finner i atomdrevne ubåter og tenkte at det måtte man kunne bruke i en bil også. Vi skal kanskje være glade for at det bare ble med den konseptbilen, humrer Pettersen.

Bensinmotor

Bil og MC

– Bensinmotoren vil være i produksjon i mange tiår fremover

Når det gjelder de flygende bilene, er det nok noe som også vil forbli en drøm i overskuelig fremtid, skal vi tro eksperten.

– Noe som alene gjør flygende biler til en ganske dårlig idé er jo sikkerheten. Én ting er om bilen stopper i veikanten. Det er noe litt annet om den stopper i lufta, sier han.

Nærmere selvkjørende enn noen gang

De siste ti årene har ifølge Pettersen handlet om elektronikk og ulike systemer for førerassistanse. Han mener dette er en utvikling vi vil se stadig mer av i årene som kommer, og det vil gjøre at vi kommer stadig nærmere de selvkjørende bilene man forestilte seg på 60-tallet – selv om biler hvor man kan sitte i baksetet med en avis (eller en smarttelefon, hvis vi skal være realistiske) fortsatt er et stykke unna.

– Kamera- og radarteknologi har økt sikkerheten i moderne biler enormt, og det har jo nesten fjernet et problem som påkjøring bakfra, fordi bilene ser hverandre. Selv om bilene ikke nødvendigvis vil være helt selvkjørende, vil de kunne sende signaler til hverandre om hva de har tenkt til å gjøre og hvordan de plasserer seg på veien, og det vil øke sikkerheten, sier Pettersen.

Bil og MC

Dette skjer med rekkevidden på elbiler i årene som kommer

Denne utviklingen mener han vil kunne bidra til at vi etterhvert når visjonen om null ulykker og dødsfall på veiene – en visjon som deles av mange selskaper organisasjoner, for eksempel Statens Vegvesen og Volvo.

– Vi er defintivt på vei i den retningen, avslutter Pettersen.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?