Bil og MC

Slik utvikles dieselmotoren for å være konkurransedyktig i fremtiden

Sviktende salg til tross – mange bilprodusenter har fortsatt stor tro på dieselmotoren. Ny teknologi skal løse noen av de største utfordringene.

Publisert:

Tekst:
Pål André Skogen
Foto:
iStock

Utvikling av dieselmotoren: I 2008 hadde nesten tre av fire nye biler som ble solgt i Norge en dieselmotor under panseret. Året før hadde myndighetene bestemt at bilavgiftene skulle legges om, slik at CO2-utslipp også ble en del av regnestykket.

Før dette hadde vekt og antall hestekrefter stått for brorparten av avgiftene, men innføringen av CO2-komponenten i regnestykket gjorde at dieselbilene, som har lavt utslipp av denne klimagassen, ble vesentlig rimeligere over natten grunnet lavere avgifter.

I kjølvannet av dette har det skjedd mye. Eksempelvis har fokuset på lokal forurensning, der dieselmotoren har sin ulempe, blitt større. I tillegg fikk utslippsskandalen «Dieselgate» naturlig nok enorm mediedekning.

I tillegg har et vesentlig større utvalg av elbiler og bensinmotorer med lavere utslipp har gjort at dieselbilens plass på salgsstatistikken har blitt drastisk redusert.

– Diesel har klare fordeler med lavt forbruk og lang rekkevidde. Men det er en faktor med den lokale forurensningen de skaper. Hvis fremtidens dieselmotorer  i større utstrekning ble brukt i hybridløsninger ville det nok løse en del av dagens utfordringer, sier Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund.

Det finnes motortyper, som elbiler og hybrider, som egner seg bedre i byområder enn dieselbilen gjør. Men det er ikke til å komme unna at dieselmotoren har sine klare fordeler ute på lande- eller motorveiene – spesielt dersom du har tilhenger eller annen tung last.

Dieselmotoren har høyere lokale utslipp

I motsetning til en bensinmotor har ikke dieselmotoren tennplugger for å starte eksplosjonen i sylinderne, som skaper kraften i motoren. Isteden komprimeres drivstoffet så mye at det selvantenner på riktig tidspunkt.

Diesel har høyere energitetthet enn bensin. Det gjør at dieselmotoren generelt sett er mer effektiv enn en tilsvarende bensinmotor. Det er rett og slett mer energi som blir frigjort hver gang det eksploderer inne i sylinderen.

Den store utfordringen, som også har fått mye oppmerksomhet de siste årene, er at den høyere kompresjonen som kreves for selvantenning, også gir høyere temperaturer inne i motoren. Resultatet av dette er at det dannes flere skadelige nitrogenforbindelser (NOx) – som igjen påvirker luftkvaliteten lokalt.

Bensinmotor

Bil og MC

– Bensinmotoren vil være i produksjon i mange tiår fremover

Noen bilprodusenter satser videre på dieselmotoren

De siste par årene har det kommet meldinger om at flere produsenter har besluttet å droppe dieselmotoren fullstendig. Toyota har allerede sluttet å selge personbiler med dieselmotorer her til lands, og resten av Europa står snart for tur.

FCA, som blant annet eier Fiat og Alfa Romeo, har varslet at de skal gjøre det samme i løpet av få år.

Det er imidlertid mange som fortsatt har klokketro på dieselmotorens fremtid. Mazda er blant produsentene som fortsatt satser på videreutvikling av teknologien Rudolf Diesel fant opp på slutten av 1800-tallet.

Med sin nye SKYACTIV D-motor har Mazda tatt i bruk en rekke triks som gjør at de kan redusere kompresjonen i motoren til 14:1. Kompresjonstallet forteller hvor mange ganger mindre plassen inne i sylinderen er når stempelet er øverst i motoren, sammenlignet med når det er nederst. Tradisjonelt sett har dieselmotorer et kompresjonsforhold som ligger et sted mellom 15:1 og 20:1.

Mazdas nye dieselmotorer har lavere kompresjon enn tradisjonelle dieselmotorer. I tillegg til at motoren kan bygges lettere og med det veie mindre, gir dette utslag i blant annet lavere utslipp. Foto: iStock

Lavere kompresjon gir flere fordeler

Den lavere kompresjonen bidrar til lavere NOx-utslipp fordi temperaturen holdes nede. Men fordi dieselen skal selvantenne har dette vært vanskelig å gjennomføre. Den høye kompresjonen har rett og slett vært nødvendig for at dieselen skal bli varm nok til å antenne seg selv.

Ved hjelp av et nytt innsprøytningssystem kombinert med variabel ventilstyring som varmer opp motoren ved å ta inn litt eksos og keramiske glødeplugger, har Mazda klart å løse denne utfordringen.

Med lavere kompresjon får man også en rekke andre fordeler på kjøpet. Tradisjonelt sett har dieselmotorer vært større og tyngre enn bensinmotorer – nettopp fordi de må tåle høyere trykk på innsiden. Når man reduserer kompresjonen kan også alle delene i motoren lages lettere slik at man sparer mye vekt – som igjen fører til redusert forbruk og lavere utslipp.

– I dag vil vil sette en stopper for ryktet rundt dieselmotorens død.

Dr. Volkmar Denner

— Toppleder i Bosch

Bilgiganten Bosch: – Dieselmotoren har definitivt en fremtid

De fleste forbinder nok Bosch med kjøkkenmaskiner og verktøy. Men faktisk stammer mer enn 60 prosent av den tyske industrigigantens inntekter fra bilbransjen. Bosch leverer teknologi til en lang rekke bilprodusenter. Alt fra innsprøytningsystemer i motorer, til infotainmentsystemet du bruker for å finne veien dit du skal.

Ved å kombinere en rekke nyvinninger viste Bosch tidligere i år frem en løsning som kutter NOx-utslippet fra dieselmotorer betraktelig. I forbindelse med pressekonferansen der løsningen ble vist frem var toppsjefen i konsernet, Dr. Volkmar Denner, tydelig når det gjaldt dieselmotorens fremtid.

Hva slags bil bør du kjøpe? Elbil, hybridbil, bensinbil eller dieselbil?

Bil og MC

Elbil, hybrid, diesel eller bensin – hva er det riktige for deg?

– Dieselmotoren har en fremtid, og i dag vil vi sette en stopper for debatten om denne teknologiens død, sa han.

Ifølge Bosch skal det nye systemet ha gjort at deres testbiler har et NOx-utslipp på rekordlave 13 milligram per kilometer – omtrent en tiendedel av grenseverdien på 120 milligram per kilometer – som er vedtatt å gjelde fra 2020.

Den tyske toppsjefens klare tale viser også at Norge fortsatt er et annerledesland når det kommer til elbiler.

– Vi er overbevist om at dieselmotoren fortsatt vil spille en viktig rolle for fremtidens mobilitet. Frem til elektrisk mobilitet får et gjennombrudd i massemarkedet vil vi trenge disse effektive forbrenningsmotorene, fortalte Denner.

Slik kutter du drivstoffregningen

Bil og MC

Slik kutter du drivstoffregningen