Bil og MC

Vi tester drivstoffmytene

Det er mye som sies å påvirke drivstofforbruket – men stemmer det, og i så fall hvor mye? Vi har testet drivstoffmytene.

Publisert:

Tekst:
Espen Skogen
Foto:
Simen Øvereng / Fredrik Christensen

Når det snakkes om forbruk, trekkes det frem flere faktorer du som sjåfør må passe på. Kjørestil er selvfølgelig en stor bidragsyter, men dessuten snakker man om ting som riktig lufttrykk i dekkene, minst mulig last i bilen – og ikke minst å fjerne takboksen når den ikke er i bruk.

Noen av dem er åpenbare – som at en tung bil bruker mer drivstoff enn en lett bil. Andre er kanskje ikke like åpenbare; moderne takbokser er jo tross alt ganske aerodynamiske. Hvor mye har det egentlig å si? Vi bestemte oss for å ta med en bil på bane, og teste drivstoffmyter i praksis.

Vi testet tre myter: Bruker du mer bensin med klimaanlegget i bruk, med feil lufttrykk i dekkene eller med påmontert takboks. Hver gang startet vi med nøyaktig like mye bensin på tanken, og kjørte så jevnt som mulig rundt banen. Ved å måle forskjellen i kjørt distanse før bilen gikk tom for bensin, har vi regnet oss frem til differansen i forbruket.

Slik kutter du drivstoffregningen

Bil og MC

Slik kutter du drivstoffregningen

Bruker du mer med klimaanlegget i bruk?

Klimaanlegget drives av en kompressor, som igjen drives av motoren. Det betyr også at motoren må jobbe litt hardere når klimaanlegget er i bruk – og for å finne ut om dette har noen synlig påvirkning på forbruket, skrudde vi klimaanlegget på maks og kjørte ut på banen.

Bilen stoppet etter 29,5 kilometer rundt banen – den samme distansen som kontrollbilen, og dermed kan vi slå fast at selv om klimaanlegget belaster motoren når det er i bruk, har det ingen synlig påvirkning på forbruket. Du kan med andre ord trygt kjøle deg ned som vanlig til sommeren, uten at det koster deg noe ekstra ved pumpene.

Mange slurver med dekktrykket – ifølge en undersøkelse fra Bridgestone hadde hele 94 prosent feil lufttrykk i minst ett dekk!

Bruker du mer med feil trykk i dekkene?

Det anbefales å sjekke lufttrykket i dekkene ofte – og gjerne hver gang du fyller bensin. Mange slurver her, og ifølge en undersøkelse fra dekkprodusenten Bridgestone, utført på 8.700 biler i ti europeiske land, hadde hele 94 prosent av bilparken feil lufttrykk i minst ett dekk.

Så – hva kan det bety dersom du kjører rundt med feil lufttrykk i dekkene? For å finne ut det, tappet vi ut luft i dekkene på vår testbil og la i vei rundt banen – med ti prosent for lavt lufttrykk. Etter kun 25,5 kilometer rundt banen stoppet bilen – og det er en forskjell på hele 12% i forhold til kontrollbilen. Med andre ord, sjekk lufttrykket ditt i dag – og du kan spare 12% av drivstoffkostnadene dine dersom det står like ille til med dine dekk som det gjorde med vår testbil…

Bruker du mer med takboks?

Alt som påvirker bilens aerodynamikk vil naturlig nok ha potensiale til å påvirke drivstofforbruket. Med moderne og ganske aerodynamiske takbokser, skulle man kanskje tro at problemet ikke var like stort som før i tiden, da takboksene gjerne var både firkantede og klumpete?

Neida – også i vår test ble det takboksen som endte opp som den store synderen. Der kontrollbilen kom 29,5 kilometer, og bilen med feil lufttrykk i dekkene måtte gi tapt etter 25,5 kilometer, stoppet bilen med takboks etter kun 24,6 kilometer. Det utgjør en forskjell fra utgangspunktet på hele 15% – og understreker med all mulig tydelighet at dersom du bruker takboks i helgene, bør du være påpasselig med å ta den av igjen i ukedagene. Ellers kan det koste deg dyrt…

Bil og MC

Slik kjører du økonomisk og miljøvennlig

Hvordan gjennomførte vi testen?

Testen ble gjennomført ved at vi fylte en gitt mengde bensin på testbilen under riktige forhold. Vi kjørte uten takboks, med riktig trykk i dekkene og med klimaanlegget avslått – helt til bilen gikk tom for bensin. Denne distansen ble kontrolldistansen, som de andre faktorene ble sjekket opp mot.

For å få så jevne forhold som mulig, ble vår test utført på lukket bane. Det betyr også at vi ikke trengte å forholde oss til annen trafikk, og kunne holde både høyere og jevnere hastighet. På grunn av dette, er det nøyaktige forbruket ikke så relevant – det er den prosentuelle forskjellen mellom de ulike faktorene som er interessant, og som kan overføres til realistiske forhold ute på veien.

Norgesmester på billån

Bil og MC

Slik ble vi norgesmestere på billån og leasing