Bedre økonomi

– Vi skal være best i alt vi gjør!

Publisert: Oppdatert:

– Vi skal ikke bare tilby de beste produktene, men også den beste kundeopplevelsen. Det er dette som er Santander-strategien, sier managing director Knut Øvernes.

Tekst:
Espen Skogen
Foto:
Thomas Haugersveen

Helt siden Santander kom til Norge allerede i 1946, har det aller viktigste for oss vært å gjøre livet enklere for folk flest. Det er der røttene våre ligger, og det er vi fortsatt opptatt av.

Managing director Knut Øvernes blir ivrig når han snakker om hva Santander brenner for: – Det handler ikke nødvendigvis om å være størst, men vi må være best på de produktene vi tilbyr, sier han, og understreker at for deg som kunde handler det om at vi er til stede for deg når du har behov for det – og at vi er der med løsninger som passer for deg, ditt liv og din situasjon.

– Vår strategi er og har alltid vært å ha kunden i sentrum, og gi en veldig tydelig verdi.

Knut Øvernes

— Managing director i Santander Consumer Bank

– Vår strategi er og har alltid vært å ha kunden i sentrum, og gi en veldig tydelig verdi, sier Øvernes. Han peker på bilfinansiering som et eksempel. Santander har finansiert bil i Norge siden 1963 – bare tre år etter at bilsaget i Norge ble frigitt.

I dag er vi helt klart markedsledende innen bilfinans, og kaller oss Norgesmester på billån og leasing. Det forplikter selvfølgelig – man blir ikke norgesmester uten å være best, og man blir ikke best uten å tilby deg som kunde en helt klar verdi – og de beste produktene på markedet.

Norgesmester på billån

Bil og MC

Slik ble vi norgesmestere på billån og leasing

– Vi har drøyt en halv million kunder i Norge, og vi har opplevd en jevn og god vekst gjennom mange år, forteller Knut Øvernes. Det betyr at Santander i dag er blant de største bankene i Norge.

– Fordi vi ikke er noen fullskala-bank med lønnskonto og boliglån, kan vi ha fullt fokus på de produktene vi tilbyr, sier Øvernes, og sier at målet alltid er å tilby produkter og tjenester som er blant de aller beste i markedet. Den langsiktige Santander-planen er nemlig ikke å bli størst – den er å forbli best!

– Alt vi gjør legges merke til. Det er et ansvar vi forvalter med både stolthet og omhu.

Knut Øvernes

— Managing director, Santander Consumer Bank

Med 120 millioner kunder og 190.000 ansatte over hele verden, sier det seg selv at Santander har en ekstremt sterk eier med enormt store muskler i ryggen. Det gir finansiell styrke og trygghet, og sikrer at banken står fjellstøtt selv i vanskeligere tider.

Øvernes mener kombinasjonen av global storbank og lokal tilhørighet er ekstremt viktig for Santander-suksessen her i Norge.

– Vi har vært til stede i Norge i over 70 år, og vi har planer om å være her i mange år til. Kundene våre melder at de er veldig fornøyde, og det er helt avgjørende, sier Øvernes. Han forteller at alle som er i kontakt med Santander blir bedt om en tilbakemelding – og dermed måles kundetilfredsheten hver eneste dag, året rundt.

Spare penger sparekonto

Bedre økonomi

Få mer ut av pengene dine med sparekonto

Med kundetilfredshet som ledestjerne, blir ansvarlighet også viktig. En så stor aktør som Santander blir toneangivende i markedet, og da er det desto viktigere at produktene som tilbys er ansvarlige og tilbyr gode betingelser.

– Fordi vi er en betydelig aktør, blir vi sett. Alt vi gjør legges merke til – av kunder, av myndigheter og av media. Det er et ansvar vi forvalter med både stolthet og omhu, avslutter Santander-sjefen.

Se alle artikler

Du er kanskje interessert i disse sakene ?